Microsoft tar ytterligare ett steg för att locka utvecklare till Windows 8 och sitt nya Metro-gränssnitt – genom att tillåta testperioder för applikationer. Enligt Microsoft kommer det här bidra till ökad försäljning och för slutkonsumenten kan det inte ses som mycket annat än positivt.

Windows 8 kommer att erbjuda en egen så kallad app store, vid namn Windows Store som till stora delar väntas ersätta fysisk försäljning av mjukvara. Microsoft beskriver nu i sin senaste blogg att de kommer tillåta sju dagars testperiod på appar. Om testperioden kommer finnas för en specifik app är helt upp till mjukvaruutvecklaren men möjligheten finns i alla fall där, till skillnad från exempelvis Apples App Store där det helt enkelt inte är tillåtet.

Enligt Microsoft så säljer appar med testperioder bättre än de som inte erbjuder det. Betalappar för Windows Phone med testperiod ska i dagsläget generera ”upp till fem gånger” så mycket i omsättning i jämförelse med appar som saknar detta, då slutkonsumenten har en chans att testa på produkten innan den köps. Utvecklare ska inte heller behöva lägga in egen säkerhet för att se till att appen inte kan användas efter sju dagar utan betalning, utan det här kommer finnas tillgängligt i Microsofts API (Application Programming Interface).

I relaterade nyheter kommer applikationer i Windows Store få kosta mellan 1,49 och 999,99 dollar, medan gratisapplikationer självklart också kommer finnas tillgängliga. Företaget kommer ta 30 procent av försäljningen av alla appar likt Apple och Google. Men för alla appar som säljer för totalt 25 000 dollar eller mer, kommer Microsoft endast ta 20 procent. Det låter i alla fall som att Microsoft försöker locka fler utvecklare till Windows 8 som kommer bli den största övergången för dem själva och konsumenter, sedan det grafiska gränssnittet i Windows 95 implementerades.


Relaterade nyheter:

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid