Grafikgränssnittet Vulkan, den spirituella efterträdaren till OpenGL som ska föra med sig bättre prestanda och lättare utveckling till flera plattformar, närmar sig en skarp lansering med raska steg. Nu går dock Khronos, företaget bakom standarden, ut med beskedet att man inte kommer hinna släppa Vulkan 1.0 innan årsskiftet.

Det är inte bara Directx 12 är inte ensamt i rampljuset som nytt grafik-API med bättre utlovad prestanda; den Windows-exklusiva standarden får även konkurrens från Vulkan, som hämtar sina gener från OpenGL och AMD Mantle. Vulkan ska göra det enklare att göra välpresterande spel som fungerar till både Windows, Linux och Android, vilket underlättar för utvecklare och ger fler valmöjligheter för spelare och konsumenter.

Khronos Group, aktören bakom Vulkan, har tidigare siktat på en skarp lansering innan årsskiftet så att utvecklare på allvar ska kunna sätta tänderna i den nya standarden. Nu meddelar dock Khronos via ett inlägg på sin hemsida att man har stött på förseningar i tidsplanen, och medan man lovar att lanseringen ligger väldigt nära till hands så kommer man inte hinna få ut version 1.0 innan nyår.

”The Vulkan specification is complete and undergoing legal review and final polishing. The Vulkan conformance tests are being finalized and multiple member companies are preparing drivers for release. Implementation feedback is the vital final stage of making any Khronos specification ready for primetime, and the Vulkan 1.0 specification will be published when the first conformant implementations are confirmed.”

Det specificeras inte hur lång försening man räknar med, utöver att lanseringen sker 2016 och att processen nästan är klar. En rimlig uppskattning vore första kvartalet, men tills vidare får vi helt enkelt invänta ytterligare besked från Khronos.

Läs mer: Valves Vulkan-utvecklare: det finns ingen större anledning att använda Directx 12

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid