Oculus arbetar inte bara på konsumentversionen av sina VR-glasögon Rift, företaget undersöker även nya användningsområden för sin virtuella verklighet. Ett av dessa är möjligheten att med egna grimaser styra ansiktsuttryck på avatarer och karaktärer i spel för att kommunicera med med och motspelare.

Oculus arbetar idag med forskare på University of Carolina för att hitta teknik som gör det möjligt att överföra ansiktsuttryck och grimaser från spelare och användare till digitala karaktärer i spel och applikationer. Detta har potential att ge betydligt bättre inlevelse och närvarokänsla i en virtuell värld som skulle kunna användas i exempelvis spel men även andra applikationer där flera användare kommunicerar med varandra.

Företagen arbetar redan med två olika lösningar där den ena bygger på sensorer i glasögonens skumform som täcker pannan och kan fånga upp rörelser från ögonbryn och ögonmuskler.

Den andra lösningen förlitar sig på en kamera fäst på glasögonen och hängd framför ansiktet på användaren kan läsa av rörelser kring munnen och ansiktet.

Sensorernas data skickas sedan till mjukvara som överför rörelserna till avatarer och karaktärer i spel eller applikationer. Med andra ord bör du kunna räcka ut tungan och jäklas med både mot och medspelare.

Systemet som fortfarande är en prototyp ska idag kräva en viss kalibrering för varje användare, på drygt 10 minuter. Forskarteamet arbetar nu på att förfina designen på glasögonens tillbehör men undersöker även möjligheter för att återskapa spelares frisyrer på deras avatarer, kanske mer eller mindre uppskattat av vissa.

Det är oklart om och när Oculus ansiktsigenkänningstillbehör kan vara aktuella för lansering.

Källa: Phys.org

Läs även

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid