Oculus Rift kommer att börja säljas i början av nästa år och det bekräftas nu att prislappen för VR-glasögonen landar på över 300 dollar, motsvarande drygt 3 000 kronor. Förutom en mer specifik prislapp avslöjar även Oculus VR att man startar en varumärkeskampanj med flera stora PC-tillverkare för att sälja datorer redo för Oculus Rift.

Oculus VR har redan spikat de rekommenderade systemkraven för en PC som ska driva deras VR-glasögon Rift. I specifikationerna finns bland annat en CPU likvärdig eller bättre än en Core i5-4590 samt ett grafikkort i klass med Geforce GTX 970 eller Radeon R9 290. Medan många konsumenter och inte minst de flesta av NordicHardwares läsare kan sätta samman sin egen Oculus Rift-klassade PC har Oculus insett att många inte har samma kunskap eller insyn.

Läs även: Oculus bekräftar rekommenderad hårdvara för nästa års Rift

För att maximera upplevelsen med konsumentversionen av Oculus Rift har Oculus därför slagit sig samman med flera av de stora PC-tillverkarna och startat en ny varumärkeskampanj under namnet ”Oculus Ready”.

En PC med ett ”Oculus Ready” klistermärke kommer att husera hårdvara som ska räcka för att ge en god upplevelse av virtuell verklighet med tillsammans med konsumentversionen av Oculus Rift.

AMD hamnar inledningsvis utanför Oculus Ready-programmet

Den första vågen av ”Oculus Ready”-datorer kommer att baseras på Intel-processorer och Nvidia-grafikkort. En inte helt oväntad kombination som dock är ytterligare ett tungt bakslag för AMD som verkar hamna på eftertjälken med sina APU-processorer och Radeon-grafikkort, trots ett stort fokus på virtuell verklighet vid lanseringen av nya Fiji-arkitekturen.

high performance

Anledningen till att ”Oculus Ready”-system mestadels fokuserar på komponenter från Intel och Nvidia ska helt enkelt vara för att det är dessa tillverkare som de flesta datorbyggare använder idag. Vilket ska underlätta vid support och uppdateringar, medan AMD-baserade system väntas hitta in i Oculus Ready-programmet allt eftersom.

Riktpriserna på system med den nya Oculus Ready-certifieringen ska börja på under 10 000 kronor och väntas lanseras i samband med Oculus Rift under första kvartalet 2016.

Själva VR-glasögonen Oculus Rift kommer att kosta över 3 000 kronor enligt produktchefen Nate Mitchell. Då ingår även en Xbox One-handkontroll samt den tillhörande kamerasensorn. De rörelsekänsliga handkontrollerna Oculus Touch anländer inte förrän i slutet av andra kvartalet och det till en oklar prislapp.

Källa: Oculus

14
Leave a Reply

Please Login to comment
14 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
MorkulBose EinstensvartlockHans lindströmSvenTobak Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
SvenTobak
Gäst
SvenTobak

”Oculus Ready” hahahaha.

Stackars folk med AMD kort som inte är inkluderade 😛

Morkul
Medlem
Morkul

Nu är jag i och för sig en av dem som blev total blåst av Oculus i och med kickstarter projektet och där med bojkottar dem för all framtid men vem i i sina sinnes fulla bruk skulle lägga så mycket pengar på ett par Oculus?

Konkurrenterna har så väl billigare som bättre lösningar på väg eller redan ute så varför köpa dessa?

Kreth
Gäst
Kreth

tjälke? borde den inte stavas kälke?

Sebbe
Medlem
Sebbe

[quote name=”SvenTobak”]”Oculus Ready” hahahaha.

Stackars folk med AMD kort som inte är inkluderade :P[/quote]

Nä, det är vi inte eftersom vi gör helt andra saker när det gäller grafik tex köra 2560x1600x3x2 på en bildskärm i virtuell miljö … på [i]ett[/i] 7970 kort.

Bäst jag snyftar lite… 🙁 😥

Medlem

”Anledningen till att ”Oculus Ready”-system mestadels fokuserar på komponenter från Intel och Nvidia ska helt enkelt vara för att det är dessa tillverkare som de flesta datorbyggare använder idag.” Bullshit. Oculus har sålt ut sig. Det finns ingen praktiskt anledning att skippa AMD om man verkligen har kundernas bästa i sinnet. Däremot är både Intel och Nvidia mycket bättre på att sälja in sig hos utvecklare och tillverkare.* *AMD har 27% av marknaden på Steam, Nvidia 52% och Intel 20% när det kommer till grafik. 25% AMD och 75% Intel när det kommer till processorer. Alltså 1/4 i både processor… Läs hela »

Medlem
Arne Berg

[quote name=”Danternas”]”Anledningen till att ”Oculus Ready”-system mestadels fokuserar på komponenter från Intel och Nvidia ska helt enkelt vara för att det är dessa tillverkare som de flesta datorbyggare använder idag.” Bullshit. Oculus har sålt ut sig. Det finns ingen praktiskt anledning att skippa AMD om man verkligen har kundernas bästa i sinnet. Däremot är både Intel och Nvidia mycket bättre på att sälja in sig hos utvecklare och tillverkare.* *AMD har 27% av marknaden på Steam, Nvidia 52% och Intel 20% när det kommer till grafik. 25% AMD och 75% Intel när det kommer till processorer. Alltså 1/4 i både… Läs hela »

Alling
Gäst
Alling

eftertjälken

efterkälken, FTFY

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Danternas”]”Anledningen till att ”Oculus Ready”-system mestadels fokuserar på komponenter från Intel och Nvidia ska helt enkelt vara för att det är dessa tillverkare som de flesta datorbyggare använder idag.” Bullshit. Oculus har sålt ut sig. Det finns ingen praktiskt anledning att skippa AMD om man verkligen har kundernas bästa i sinnet. Däremot är både Intel och Nvidia mycket bättre på att sälja in sig hos utvecklare och tillverkare.* *AMD har 27% av marknaden på Steam, Nvidia 52% och Intel 20% när det kommer till grafik. 25% AMD och 75% Intel när det kommer till processorer. Alltså 1/4 i både… Läs hela »

SvenTobak
Gäst
SvenTobak

[quote name=”Morkul”][quote name=”Danternas”]”Anledningen till att ”Oculus Ready”-system mestadels fokuserar på komponenter från Intel och Nvidia ska helt enkelt vara för att det är dessa tillverkare som de flesta datorbyggare använder idag.” Bullshit. Oculus har sålt ut sig. Det finns ingen praktiskt anledning att skippa AMD om man verkligen har kundernas bästa i sinnet. Däremot är både Intel och Nvidia mycket bättre på att sälja in sig hos utvecklare och tillverkare.* *AMD har 27% av marknaden på Steam, Nvidia 52% och Intel 20% när det kommer till grafik. 25% AMD och 75% Intel när det kommer till processorer. Alltså 1/4 i… Läs hela »

Hans lindström
Gäst
Hans lindström

[quote name=”Ase”][quote name=”Danternas”]”Anledningen till att ”Oculus Ready”-system mestadels fokuserar på komponenter från Intel och Nvidia ska helt enkelt vara för att det är dessa tillverkare som de flesta datorbyggare använder idag.” Bullshit. Oculus har sålt ut sig. Det finns ingen praktiskt anledning att skippa AMD om man verkligen har kundernas bästa i sinnet. Däremot är både Intel och Nvidia mycket bättre på att sälja in sig hos utvecklare och tillverkare.* *AMD har 27% av marknaden på Steam, Nvidia 52% och Intel 20% när det kommer till grafik. 25% AMD och 75% Intel när det kommer till processorer. Alltså 1/4 i… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”SvenTobak”]Det du skriver gör inte hela ”Oculus Ready” grejen mindre efterbliven dock.[/quote]

Nej inte på något sätt. Jag tycker dock att man bör tänka på vad man använder för källor och vad källmaterialet egentligen säger innan man försöker använda det i någon typ av poäng och källmaterialet i detta fallet var poänglöst.

Jesper Rasmusson
Medlem
Jesper Rasmusson

Jag förstår inte alls.
Har inte AMD gång på gång visat att deras grafikkort fixar höga upplösningar galant??

Bose Einsten
Gäst
Bose Einsten

[quote name=”Kreth”]tjälke? borde den inte stavas kälke?[/quote]
Jo, som i ’hitlerkälke’ = vw-bubbla.

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”svartlock”]Jag förstår inte alls.
Har inte AMD gång på gång visat att deras grafikkort fixar höga upplösningar galant??[/quote]

Hmm.. Finns ingen som klarar höga upplösningar galant i dagsläget men det har ingenting med detta att göra.

Vissa spel har bättre prestanda med AND medans andra har bättre med nVidia trots att korten i sig bord vara likvärdiga, bara för att utvecklaren har valt vissa optimeringar. Precis så har nu Oculus optimeras sina drivrutiners, de passar nVidia bättre. Ge dem tid så kommer det komma till AMD också ska du se.