Efter stora framgångar med Nvidias egendesignade grafikkort under varumärket Founder’s Edition är framtiden desto mer oklar för partnertillverkarna.

Grafikkort från Nvidia som använder tillverkarens egendesignade referenskylare snarare än skräddarsydda lösningar från partnertillverkare är i sig ingenting nytt. Inte minst för användare som själva vill montera vattenblock på sina grafikkort har kort baserade på Nvidias referensdesign inneburit en standardiserad plattform för kompatibla kylare. Nyheten som kom med den senaste generationens kort ur GTX 1000-serien är att Nvidia har slagit ett större slag för sin egen kylardesign som ett varumärke.

Nvidia konkurrerar med sina partners

Från att tidigare ha varit en billigare lösning jämfört med skräddarsydda modeller har Nvidias Founder’s Edition-grafikkort istället marknadsförts som ett premiumalternativ. Och det är någonting som kan innebära problem för partnertillverkare såsom Asus, MSI, Gigabyte och EVGA, som numera behöver konkurrera med sin leverantör.

– Det är inte omöjligt att Nvidia inom några år slopar oss helt och bara säljer sina grafikkort själva, säger en representant från en av Nvidias partnertillverkare till Nordichardware.

Det är ett orosmoln som aktörer i branschen flaggade för redan förra året, och uppgifter från Digitimes antyder att Nvidia kan komma att satsa allt hårdare på sina egna lösningar framöver. Det innebär en tunnare vinstmarginal, som redan har tunnats ut avsevärt på senare år.

Oklar utsikt

För konsumenter innebär det huvudsakligen två risker. Det ena är högre priser, då Nvidia tar ut mer betalt för sina referensmodeller och partnertillverkarna tvingas höga sin prissättning för att bibehålla lönsamhet. Det andra är potentiellt sämre konkurrens och färre valmöjligheter för dig som kund, när Nvidia kapar fler mellanhänder och skapar en högre tröskel för partnertillverkare som vill erbjuda sina egna lösningar.

Än så länge bygger dock farhågorna i första hand på marknadsanalyser, och exakt hur aggressivt Nvidia planerar att fortsätta med sitt Founder’s Edition-varumärke återstår fortfarande att se.

Grafikkort

Krönika: Nvidias sluga pristaktik en succé som fortsätter med GTX 1070

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem

Om Rymdimperiet försöker krossa oss med höga priser och dålig konkurrens får vi sätta hoppet till rebell-alliansen Vega…

Medlem
Olle P

Jag förstår inte vad som är problemen. 1. ”Nvidia konkurrerar med 3:e part.” Tidigare konkurrerade de genom att ha standardiserade kretskort och lägre pris. Nu har de höga priser, vilket borde *minska* konkurrensen från deras sida. 2. ”…partnertillverkarna tvingas höga sin prissättning för att bibehålla lönsamhet…” Om Nvidias försäljningspriser till partnertillverkarna inte går upp får man ju bibehållen lönsamhet per sålt grafikkort. Som jag förstått det är det enda som verkligen ändrats från Nvidias sida att de nu lovat hålla alla exemplar av FE identiska, från första till sista batch. Det ger ökad attraktion gentemot stora datorbyggare, vilket gör att… Läs hela »