Raytracing var det stora heta på årets Game Delevopers Conference (GDC) som hölls i mars, detta tack vare Nvidias nya teknik RTX och Microsofts gränssnitt DXR och nu har Nvidia tagit det hela ett steg längre med Adaptive Temporal Antialiasing som slår samman raytracing och kantutjämning.

Nästa stora steg inom grafikvärlden förväntas av många bli raytracing, enkelt översatt till svenska som strålspårning. Detta kommer bland annat i form av Nvidias teknik “RTX” som implementerar raytracing i spel genom hårdvaruaccelerering.

Kantutjämning har funnits i flera olika former under många år. En av dessa kallas Temporal Antialiasing (TAA) och Nvidia har nu slagit ihop denna kantutjämningsteknik med RTX för att kunna erbjuda raytracing med medföljande kantutjämning.

Den nya tekniken, kallad ATAA, ska inte bara erbjuda strålspårning tillsammans med kantutjämning, den ska även ha förbättrat TAA och gjort sig av med några av de problem som tekniken lidit av tidigare. Detta inkluderar bland annat suddiga bilder och “ghosting” när det är mycket rörelse samtidigt på skärmen.

ATAA är fortfarande en bra bit bort från att vara helt redo för en bred lansering. Nvidia påpekar dock i sina dokument angående ATAA att tidiga tester utförts i spelmotorn Unreal Engine 4 tillsammans med ett Geforce Titan V-grafikkort vid en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar. Enligt Nvidia har dessa tidiga tester visat resultat på ökad bildkvalité i den ovannämnda upplösningen som kan jämföras med nedskalade bilder med åtta gånger högre upplösning som anpassats till 1 080p. Även kallat “Supersampling” på engelska.

I Nvidias tester ska grafikkortet lyckats nå en renderingstid mellan bildrutor på under 33 millisekunder. Något som enligt Nvidia ska vara den övre gränsen som de flesta spel siktar på att hamna under.

ATAA är som tidigare nämnt fortfarande i ett tidigt steg i sin utveckling. Inte heller raytracing har börjat bli någon form av standard. Det första spelet som kommer att nyttja Nvidias RTX-teknik förväntas bli Metro: Exodus som lanseras den 22 februari 2019. Hur lång tid det dröjer till ATAA blir en teknik bättre anpassad för grafikkort till gemene man och inte bara Nvidias monsterkretsar värda cirka 30 000 kronor återstår även att se.

Lägsta pris på Prisjakt.se

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid