NVIDIA ger sig nu in i leken på allvar när det kommer till att ta ARM till andra plattformar än just de mobila. Intresserade CUDA-utvecklare kan nu förbeställa en utvecklingsplattform som kombinerar företagets systemprocessor Tegra 3, med Quadro-grafik.

Vi är fortfarande ett par år bort från att ARM-arkitekturen ska driva annat än mobila system som surfplattor och smartphones. NVIDIA är målmedvetna och har i framtiden fokus på att få in ARM i persondatorer men även servrar och superdatorer, någonting de redan börjat lägga grunden för.

NVIDIA har tagit fram en utvecklingsplattform vida namn Carma för utvecklare. Carma består av företagets egna fyrkärniga systemprocessor Tegra 3 och ett Quadro 1000M (96 CUDA-kärnor, med beräkningskraft på 270 SP GFLOPS). Grafikkortet drivs av en PCI Express 2.0 x4 och plattformen kommer med Gigabit Ethernet, SATA, HDMI, DisplayPort samt USB. Utvecklingsplattformen som kommer finnas tillgänglig i begränsad upplaga från och med Q2 2012 kommer med CUDA och ett Ubuntu Linux-baserat operativsystem. Det här är samma plattform som ska användas i en superdator vi skrev om tidigare i november.

Plattformen är främst inriktad mot hårdvaru- och mjukvaruutvecklare som arbetar på energieffektiva beräkningsalternativ, men även de som framöver vill dra nytta av ARM för servrar eller har planer på att ta fram Windows 8-enheter som drivs av ARM. Det här är ingen produkt inriktad mot konsumentmarknaden, men visar likväl att NVIDIA har stora planer och börjar lägga grunden för framtida ARM-produkter.

Relaterade nyheter:

1
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
ctrl Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
ctrl
Gäst
ctrl

Tycker det är synd att nVidia skrotade konceptet med separata PhysX kort (grafikkort eller enskilda kort). För hade de inte gjort det kanske det hade varit en accepterad standard på spelfronten. Som det är nu får man ju inte köra PhysX om man har ett AMD kort i riggen (moddade buggade drivers räknas inte). Tror en sådan standard hade accelererat utvecklingen av fysik och beräkningar i programmen mer. Då mer än 45-50% av användarna troligtvis skulle sitta med ett dedikerat kort. Lika väl som man för ett antal år sedan alltid satte in ett separat ljudkort då de var bättre… Läs hela »