Small preview image

NVIDIA har fått mycket kritik den senaste tiden angående deras bristfälliga Windows Vista-drivrutiner och att man själva känt sig manade att göra något drastiskt åt saken är helt klart. I en intervju med PC Perspective har Dwight Diercks, vd för mjukvaruavdelningen på NVIDIA, luftat tillverkarens syn på saken och även vad man har för framtidsplaner för sin drivrutinsutveckling. Mycket av problemet med att utveckla en drivrutin för Windows Vista ska vara operativsystemets sätt att hantera SLI-tekniken. En talande bild är att för Windows XP behövde NVIDIA utveckla sammanlagt två olika drivrutinskomponenter, en för DirectX och en för OpenGL. I Vista är antalet nu uppe i 6 olika komponenter för att stödja allt från DirectX10 till SLI-tekniken.



Finally, the complexity of these drivers is simply astounding. Diercks claimed that each of the six drivers that NVIDIA has to develop for Windows Vista is roughly 20 million lines of code long; about as much code as Windows NT 4!


Det är helt enkelt svårt att utveckla en drivrutin för Windows Vista när man börjar från scratch, vilket står tydligt då även AMD står med tydliga brister i sin drivrutiner. Men det kanske mest intressanta är trots allt att NVIDIA nu verkar ta efter AMDs koncept med en ny drivrutin varje månad. När ATI fick som mest kritik för sina drivrutiner skapade man Catalyst-programmet och började med månatliga uppdateringar, något som visat sig bli en succé. Mer information om NVIDIAs utveckling av Vista-drivrutiner och deras framtidsplaner finns att läsa på PC Perspective.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid