RTX och ray tracing från Nvidia har i praktiken varit helt begränsat till Windows. Nu ändras det när Nvidia bekräftar stöd för Arm, Linux och Chromium.

Dagens lansering inkluderar nya SDK för Arm, Linux och Chromium som låter utvecklare skapa spel och applikationer som utnyttjar ray tracing på annat än x86-baserade Windows-datorer. Lanseringen inkluderar inte stöd för alla tekniker som Nvidia inkluderar under sitt RTX-varumärke men de viktigaste visuella teknikerna finns på plats. Det inkluderar DLSS, RTX Direct Illumination, RTX Global Illumination, RTX Memory Utility och Nvidia Optix AI-Acceleration Denoiser. Till en början kommer dock RTXGI och DLSS att dröja lite. Nvidia menar ändå att alla fem RTX-tekniker är nära för Arm, Linux och Chromium.

Wolfenstein på MediaTek

För att visa det nya stödet har iD Tech och Nvidia tagit fram en version av Wolfenstein: Youngblood för Arm. Spelet körs på ett MediaTek Kompanio 1200-baserat system som har åtta processorkärnor, varav en kan nå 3 GHz, tre kan nå 2,6 GHz och fyra är energieffektiva kärnor på 2 GHz. Grafiken drivs av ett RTX 3060-grafikkort.

I nuläget är det inte helt uppenbart exakt vilka system som först tänks dra nytta av det nya systemet. Stödet för Linux öppnar helt klart för bättre spelupplevelser på datorer med systemet. Det är samtidigt möjligt att den verkliga tanken med stödet är att öppna upp för RTX-teknik i nya format. Nvidia levererar redan Arm-processorer för Nintendo Switch och rykten har pekat på att en kommande modell av spelkonsolen kommer att erbjuda både ray tracing och DLSS.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Annons

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid