Nvidias hår- och pälsrenderingsteknik Hairworks har varit en het potatis på spelmarknaden de senaste månaderna. Den proprietära tekniken har gett imponerande grafikupplevelser men också pekats ut som orsak till prestandaproblem i speltitlar med AMD:s Radeon-grafikkort. Men tekniken fortsätter utvecklas och klarar nu av hela 500 000 simulerade hårstrån.

Hairworks 1.1 är en vidareutveckling av den hårsimuleringsteknik som bland annat används i det kritikerrosade äventyrsspelet The Witcher 3: Wild Hunt. Genom skräddarsydda renderingslösningar för sina Geforce-grafikkretsar har Nvidia skapat ett utvecklingsverktyg som låter spelutvecklare skapa mycket realistiska simuleringar av bland annat hår och päls. Svårigheten ligger i att inte bara rita upp tiotusenstals små objekt på skärmen utan även få dem att röra sig trovärdigt och skapa en verklighetstrogen spelupplevelse.

I en videodemo som publicerats på Youtube visar grafikern Tarkan Sarim upp hur man med Hairworks 1.1 kan simulera en majestätisk kalufs med inte mindre än 500 000 individuella hårstrån som svajar efter vind och huvudrörelser.

Simuleringen renderas på en PC med ett Geforce GTX 980-grafikkort och visar att det fortfarande krävs rejäl beräkningskraft för att hantera så pass avancerade hårsimuleringar även utan annan kringliggande grafik. Även AMD jobbar med liknande renderingstekniker för mer avancerade hårsimuleringar och då under namnet TressFX det är sedan upp till spelutvecklare vilken av teknikerna man optimerar sina grafikmotorer för.

Läs mer

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
miloheke
miloheke
8 Årtal sedan

Hade fan varit bättre för hela branchen om Nvidia o AMD kunde komma överens om en öppna standarder istället för att hålla på som de alltid har gjort. Det slutar ju bara med att ingen av alla dessa tekniker får ordentligt genomslag överhuvudtaget, dvs såvida M$ Inte tar tag i och styr upp det hela.

ns
ns
8 Årtal sedan

Proprietärt ger jag inte mycket för. Jag skulle vilja se en mer öppen utveckling inom spelindustrin. Öppen källkod och öppna standarder skulle säkert gynna branschen.