Trots lite mer än ett år på nacken uppdateras nu Wolfenstein II: The New Colossus med den nya tekniken Nvidia Adaptive Shading som introducerades med grafikarkitekturen Turing.

Trots mer än ett år på nacken och uppföljare planerade för lansering under nästa år får Wolfenstein II: The New Colossus idag stöd för en ny teknik inom pixelskuggning. Mer specifikt rör det sig om Nvidia Adaptive Shading (NAS), tidigare känt som Content Adaptive Shading.

Den nya tekniken som är ett av dragplåstren för Nvidias senaste grafikarkitektur Turing. Enligt Nvidia själva ska NAS kunna lätta belastningarna hos grafikprocessorer genom att analysera föregående bildrutor för att anpassa pixelskuggningen hos kommande bildrutor. Är det statiska områden med relativ låg bildkvalité som inte ändras mellan bildrutor kan då detaljerna hos dessa områden sänkas i kommande bildrutor.

De statiska detaljerna kring de animerade kontrollpanelerna sänks för att lätta belastningen hos grafikprocessorn.

Tekniken kan erbjuda lägre kvalité i skuggningen för saker som himmeln, platta väggar eller andra mindre objekt som inte bär mycket vikt för den generella bildkvalitén.

Kort och gott sållar Nvidia Adaptive Shading bort onödigt skuggning hos objekt som spelare vanligtvis inte lägger mycket vikt vid. Detta leder således till en minskad belastning hos grafikprocessorer.

Wolfenstein II: The New Colossus är inte den enda speltiteln som uppdaterats med Turing-exklusiva tekniker. Actionspelet Battlefield V från Dice och EA fick under förra veckan officiellt stöd för raytracing i form av Nvidia RTX. Detta efter att distribueringen av oktober-uppdateringen till Windows 10 som lägger till gränssnittet DirectX Raytracing kom igång igen.

Uppdateringen för Wolfenstein II: The New Colossus förväntas börjas rulla ut idag, den 19 november.

Lägsta pris på Prisjakt.se

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid