De första detaljerna kring Nintendo:s nya konsol har läckt ut och går idag under projekt Cafe, medan produktnamnet idag är Stream. Även preliminär information om hårdvaran finns ute och ser ut att ge bättre prestanda än både PS3 och Xbox 360, bakåtkompatibilitet med Gamecube och Wii men tyvärr ser det inte ut som att Stream kommer utnyttja den senaste teknologin på grafikkortsmarknaden.

Projekt Cafe som Nintendo visat upp har inga bilder på färdiga produkter utan attrapper och koncept-idéer då tillverkningen av deras nya konsol inte påbörjats. Den första nyheten är deras nya spel-kontroller med en integrerad skärm som använder sig av ”Screen Stream”-teknologi. Färgskärmen har stöd för touch och man ska även kunna spela spel utan att använda sig av TV-skärmen, något man som barn skulle ha behövt när man satt upp sena nätter utan föräldrars tillåtelse. Men det ser ut som att det finns flera alternativ då man ska kunna spela spel på kontrollern samtidigt som TV-skärmen visar upp samma bild i olika vinklar för varje spelare.

nintendo-project-cafe_a

nintendo-project-cafe_c

Hårdvaran på Stream sägs tyvärr vara mindre imponerande då Nintendo väljer att gå på ett billigare alternativ för att hålla priset nere. Processorn ska enligt uppgifter bestå av en 3-kärnig PowerPC väldigt lik den i Xbox 360 fast med högre klockfrekvenser, medan grafikkretsen ska vara speciel-designad av AMD baserad på deras R700-arkitektur vi såg i HD4000-serien. Även om grafikkretsen ser ut att bli mycket kraftfullare än den i Xbox 360 och PlayStation 3 så verkar det inte som att Nintendo satsar på DirectX11-stöd om inte det är någonting AMD fått baka in när man började utveckla Nintendo:s grafikkrets.

Men det positiva med valet av hårdvara är att Stream som den kallas idag bör vara bakåtkompatibel med gamla Wii och även Gamecube-titlar, och tydligen ska konsolen komma med stöd för HD i 1080p. Det ska även vara enkelt att skriva över spel från både PC och Xbox 360 till Stream något som är ett stort plus i kanten för Nintendo som snabbt borde kunna bygga upp en arsenal med speltitlar som dessutom ser snyggare ut på deras konsol än konkurrenternas.

nintendo-project-cafe_b

nintendo-project-cafe_d

Foxconn ska stå för tillverkningen av Stream som ska kunna vara färdig att släppas på marknaden under mitten av oktober 2011, men lanseringen kommer nog inte ske först i början av 2012 då det inte är en dum idé att släppa en helt ny konsol med HD-stöd tillsammans med några spel. Priset väntas ligga på ~350 – 400 dollar vilket bör bli ungefär 1000 kr högre än PlayStation 3 i dagsläget.

Nintendo:s nya spelkonsol är på god väg och kommer förhoppningsvis sätta press på både Sony och Microsoft att leverera. Men precis som alltid på den här marknaden där hemligheter bevaras bättre än andra får ni ta dessa uppgifter med en nypa salt.

Källa: Slashgear

Annons

15
Leave a Reply

avatar
15 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
UT_lolAndreas GJacob HugossonUlf WidlundDr.Blue Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
ctrl
Gäst
ctrl

Fast portar de spelen lär de inte bli snyggare än dittona till 360/ps3 av den anledningen som det ser ut mellan 360 och ps3 idag. Frågan är om det räcker för nintendo och om deras gimmicks håller.
Kan tänka mig att köpa extra kontroller blir svindyrt med tanke på vad en uppsättning till Wii kostar.

Svensken
Medlem
Svensken

Intressant. Hårdvaru specifikationerna stämmer nog. Nintendo har själva sagt att man vill gå med vinst på sina konsoler från dag ett. Då blir det nog svårt att släppa ett prestandamonster. Ser även att Nintendo följer samma väg med 3DS den är också lagom bra i prestandan. Dessutom om den nu blir så pass lik X360 i uppbyggnaden kommer den enkelt att kunna få portade titlar till sig. Detta lär åtminstonde sätta press på Microsoft och Sony att släppa sina nya konsoler. Men visst blir man sugen på denna konsolen. 🙂 Senast man ägde en stationär Nintendo konsol var när Super… Läs hela »

ctrl
Gäst
ctrl

Fast idag får ju PC lida pga att det utvecklas först till 360. Har svårt att tänka mig att de kommer porta PC versionen av koden. Särskilt som 360 har samma typ av CPU-kod.

UT_lol
Medlem
UT_lol

Vad ska man med DirectX11-stöd i en icke-Windows(Vista+)-miljö? :p

Dr.Blue
Medlem

Nintendo existerar fortfarande?
Ack… jag börjar bli gammal.

Andreas G
Medlem

Läckta Nintendo-slides? Huvuden kommer rulla.

Det gör mig även lite skeptisk. Om de nu inte ändrat lite inställning, men med tanke på hur toppstyrt Nintendo alltid varit har jag svårt att köpa även det, skulle de aldrig tillåta att den här information lades upp på någon form av slide.

Visst, konsolen kanske är så gott som klar, men det här är verkligen unikt för Nintendo. Inte ens Sony eller MS brukar vara så här oförsiktiga när det gäller information om deras kommande konsoler.

Ulf Widlund
Medlem

Kan någon förklara hur mycket bättre prestanda denna kommande Nintendo verkar ha jämfört med PS3 och 360. För om det inte är väldigt mycket bättre prestande kommer Nintendo att bli bortblåsta prestandamässigt igen om Sony och Microsoft släpper nya konsoller något år senare. Då känns det ganska dyrt med ett nytt Nintendo för flera tusen som bara kommer att vara i topp något år eller så.

Andreas G
Medlem

[quote name=”Ulf Widlund”]Kan någon förklara hur mycket bättre prestanda denna kommande Nintendo verkar ha jämfört med PS3 och 360. För om det inte är väldigt mycket bättre prestande kommer Nintendo att bli bortblåsta prestandamässigt igen om Sony och Microsoft släpper nya konsoller något år senare. Då känns det ganska dyrt med ett nytt Nintendo för flera tusen som bara kommer att vara i topp något år eller så.[/quote] Senast Nintendo satsade på prestanda var med GameCube och det gick ju åt skogen, mycket på grund av SDKn. Nu satsar man på hyfsad prestanda och SDK i världsklass istället. Med deras… Läs hela »

UT_lol
Medlem
UT_lol

[quote name=”smartidiot89″][quote name=”UT_lol”]Vad ska man med DirectX11-stöd i en icke-Windows(Vista+)-miljö? :p[/quote]
Anledningen till att vi inte ser direkt många DirectX11-titlar är för att konsolerna håller tillbaka mjukvaran med sin föråldrade hårdvara… Om spelkonsolerna hade stöd för detta hade det varit en helt annan femma.[/quote]
Du menar säkert DX11-teknik och inte DX11. För DX är bara ett api som endast går att köra på Windows. Det var det jag syftade på i min första kommentar.