Need for Speed kommer att bli en av vinterns stora spelsläpp och som en titel i EA:s stall har utvecklarna Ghost Games valt att använda sig av grafikmotorn Frostbite 3. Nu visar man hur bland annat nya tekniken Physically Based Rendering kommer att användas för att skapa otroligt verklighetstrogen grafik i det efterlängtade bilspelet.

Frostbite 3 som tagits fram av svenska Dice har uppdaterats med nya funktioner där bland annat Physically Based Rendering (PBR) varit en av höjdpunkterna när Electronic Arts premiärvisat Star Wars: Battlefront. Tekniken som gör det möjligt att skapa mer naturtrogna ljuseffekter bidrar till att objekt och texturer i spel blir betydligt mer verklighetstrogna och närmast fotorealistiska.

NeedForSpeed2

Nu visar Ghost Games hur effektivt tekniken använts i Need for Speed genom att presentera bilder från spelet där man bland annat skapat en digital version av en verklig bilscen på gatan.

Need for Speed ska dyka upp på butikshyllorna den 3:e november och utvecklas för PC, Xbox One samt Playstation 4.

Källa: Speed Hunters

Läs mer

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

11
Leave a Reply

Please Login to comment
11 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
ZelogBenktHenrik FTobberiansniglomz Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Skuggan777
Gäst
Skuggan777

Blir det DX12 kan det vara intressant, annars blir det inget. 🙂

SvenTobak
Gäst
SvenTobak

Men kommer det bli någorlunda realistisk körkänsla oxå eller blir det mer som att ratta ett rymdskepp som i de flesta övriga NFS spel?

Alla spel behöver ju inte vara Assetto Corsa men varför besvära sig med bilar överhuvudtaget när de inte känns som bilar för fem öre i de flesta ”bil spel”?

Skuggan777
Gäst
Skuggan777

[quote name=”SvenTobak”]Men kommer det bli någorlunda realistisk körkänsla oxå eller blir det mer som att ratta ett rymdskepp som i de flesta övriga NFS spel?

Alla spel behöver ju inte vara Assetto Corsa men varför besvära sig med bilar överhuvudtaget när de inte känns som bilar för fem öre i de flesta ”bil spel”?[/quote]

Något jag oxå retat mig på, så du är definitivt inte ensam. 🙂

LoppanH
Medlem
LoppanH

[quote name=”Skuggan777″][quote name=”SvenTobak”]Men kommer det bli någorlunda realistisk körkänsla oxå eller blir det mer som att ratta ett rymdskepp som i de flesta övriga NFS spel? Alla spel behöver ju inte vara Assetto Corsa men varför besvära sig med bilar överhuvudtaget när de inte känns som bilar för fem öre i de flesta ”bil spel”?[/quote] Något jag oxå retat mig på, så du är definitivt inte ensam. :)[/quote] Instämmer i kören NFS var någorlunda kul när det knappt fanns annat men känslan fanns ju aldrig där. Jag vill ha spel som ska va lätta att plocka upp och bara köra… Läs hela »

Albert
Gäst
Albert

Vilket typ av graffikkort behöver man för att klara denna graffik? 😆

sniglomz
Gäst
sniglomz

Men vad är poängen med ”foto”realism? När ska utvecklarna börja göra spel där grafikfokus ligger på att återskapa hur vi människor ser verkligheten, inte hur en kamera ser verkligheten. Hård kontrast och för stark HDR syns även här. För att inte tala om bilden med motion blur. Nej, vi människor ser inte skarpt vid snabba rörelser, men i så fall räcker det med att materialet på skärmen rör sig snabbt, vi behöver inte sudda till det extra. Även i andra ”foto”realistiska spel är det lensflares, regn på linsen, taskig depth of field och annat som är synonymt med just kameror.… Läs hela »

Tobberian
Medlem
Tobberian

Dålig AA avslöjar mycket, se telefonledningarna (äv. korrugerade blå väggen).

Utvecklartips: 😛
Fysiken i PBR korrigerar inte Porschens rännilar som bara följer textureriktningen. ^^

Man ser fortfarande kantiga böjar överallt på blå bilens närbild (och hjulhus på andra bilar) inte direkt fotorealism mao… tessellation vore bra där.

Tobberian
Medlem
Tobberian

felpost

Henrik Flemming
Medlem
Henrik Flemming

Exportgatan Göteborg. Tyckte väl att jag kände igen husen.
Göteborgs Handelsstål till vänster, Dagab och Däckia rakt fram. Net on Net lite längre fram också.

Benkt
Gäst
Benkt

[quote name=”Henrik F”]Exportgatan Göteborg. Tyckte väl att jag kände igen husen.
Göteborgs Handelsstål till vänster, Dagab och Däckia rakt fram. Net on Net lite längre fram också.[/quote]
https://www.google.se/maps/@57.737594,11.992818,3a,75y,353.58h,72.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbU6Q1p-BvFmVP8ZL_z4FHw!2e0!7i13312!8i6656
Nice. Vore fräckt om det finns med i spelet så att man kan ta sig en runda i Götet.

Zelog
Medlem
Zelog

[quote name=”Benkt”][quote name=”Henrik F”]Exportgatan Göteborg. Tyckte väl att jag kände igen husen.
Göteborgs Handelsstål till vänster, Dagab och Däckia rakt fram. Net on Net lite längre fram också.[/quote]
https://www.google.se/maps/@57.737594,11.992818,3a,75y,353.58h,72.93t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbU6Q1p-BvFmVP8ZL_z4FHw!2e0!7i13312!8i6656
Nice. Vore fräckt om det finns med i spelet så att man kan ta sig en runda i Götet.[/quote]

Storma igenom tingstadstunneln i rusningstrafik 🙂