Svenska musiktjänsten Spotify är den i särklass största på marknaden när det kommer till strömmande musik. Företagets affärsmodell har däremot kämpat i både motvind och uppförsbacke sedan dess introducering, åtminstone sett till musikbolagens åsikter. Även om musikbolagen mjuknat något de senaste åren visar det sig fortfarande finnas mycket motstånd.

Spotify har idag intäkter på motsvarande 9,3 miljarder kronor i USA, där 6,8 miljarder kommer från betalande abonnenter medan resterande 2,5 miljarder hämtas från reklam mot de miljontals gratisanvändare som lyssnar på musik. Då Spotify räknar med att runt en fjärdedel av deras lyssnare är betalande prenumeranter är det ganska uppenbart vilken affärsmodell som inbringar mest ersättning. Något musikbolagen är väl medvetna om.

Spotify måste bli aggressivare på att skapa betalande användare

Nu säger uppgifter att världens största musikbolag, Universal Music Group, är missnöjda över balansen mellan betalande användare och gratisanvändare. Företaget ska vilja utöka ersättningen till sina artister och ska börjat göra påtryckningar mot Spotify för att musiktjänsten ska bli mer aggressiva i sin konvertering av gratisanvändare till betalande prenumeranter. Enligt uppgifter till Slashdot ska Universal gått så långt att man föreslagit så kraftiga inskränkningar för gratisanvändare att de mer eller mindre inte skulle ha något val att växla upp till den mer inkomstbringande premiumtjänsten.

Spotify själva sägs avsky tankarna på en mer restriktiv gratismodell då detta i slutändan riskerar att nuvarande användare flyttar till andra streamingtjänster som Google Play Music, Pandora och Rdio. Eller ännu värre, Youtube, som i dagsläget är ett rent gratisalternativ.

Universal äger 5% av Spotify

En viktig aspekt i historien är att just Universal Music Group inte bara är världens största musikbolag, man äger även 5 procent av aktierna i Spotify och har tidigare varit åtminstone hyfsat stödjande till Spotifys upplägg. Att nu Universal till synes verkar sätta ner foten kan betyda att det börjar gunga lite extra hemma hos Spotify som troligtvis även får konkurrens från Apple inom en snar framtid.

Källa: Slashdot

Relaterade artiklar:

Annons

6
Leave a Reply

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
S0urcerr0RGuuFiTintindlq84 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tempel
Medlem
Tempel

Det är bra. Folk tror dom gör rätt för sig när dom snyltar på musik med Spotify.

Medlem
Arne Berg

Har för mig att man får stå ut med reklam om man är gratislyssnare (betalar själv så är inte säker)så har svårt att förstå argumentet från skivbolagen (bolaget) sen så stod det i svenska musiktidningen Studio att skivbolagen tar ut 75% av det spotify betalar artister vilket är helt sjukt borde vara tvärtom (men det e ju min åsikt bara)

Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

”Företaget ska vilja utöka ersättningen till sina artister”

Yeah right…

Tintin
Gäst
Tintin

Ja jag är en av dessa gratislyssnare. Vi har reklam efter var 4e eller 5e låt.
Men nu har jag hittat Rockklassiker som jag lyssnar på istället, riktigt bra rockmusik dagarna långa 😀

GuuFi
Medlem
GuuFi

Skulle Spotify få upp antal betalande användare så skulle de vilja höja priset för att få in mer pengar.

Det finns inget slut på girighet i något företag, bara skita i deras åsikter och köra på.

Håller man på så här så är vi snart tillbaka till kopierade MP3 på alla enheter.

Använder själv Google Play Music, ser absolut inget skäl till att använda Spotify som är dyrare och mer restriktiv.

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Värt att nämna i sammanhanget är att skönheten Taylor Swift för bara några månader sen tog bort typ allt sitt material från Spotify med claimet: ”Spotify undervärderar musik”
Kan ha varit det som nu kickstartade musikbolagens härjande.
Numera verkar hon dock streama för nån annan tjänst så jag vet inte vad man ska tolka denna soppa som.