För ett tag sedan skrev vi om en intressant nykomling inom virtuell verklighet, Avegant. Företagets flaggskeppsprodukt blir ett ett par kombinerade hörlurar och VR-glasögon kallade Glyph, och nu har företaget säkrat nästan 10 miljoner dollar i sponsring från inga mindre än Intel och rapparen Snoop Dogg.

Avegant Glyph blir ett VR-headset i ordets fulla bemärkelse – ett par heltäckande hörlurar, vars bygel kan vikas ner framför ögonen för att användas som VR-glasögon på resande fot. Det är främst den mobila VR-markanden man riktar in sig på, och tanken är att Glyph ska vara en användbar multimediaenhet för exempelvis långa flyg- eller tågresor. Till skillnad från Oculus Rift och liknande lösningar blir inte VR-upplevelsen heltäckande, utan tar bara upp en del av synfältet. På så sätt blir Glyph mer av ett ”fönster” in i filmer eller spel.

https://www.nordichardware.se/images/labswedish/nyhetsartiklar/Grafik/Avegant_Glyph/largethumbnails/AvegantWhite.jpg

Glyph har imponerat så pass mycket på investerare att företaget nu har fått extra uppbackning, dels från Intel och dels från rapparen Snoop Dogg, som ska ha lagt märke till produkten när den nämnts på CNN. Totalt har företaget samlat in 9,37 miljoner dollar, motsvarande cirka 70 miljoner kronor, under den första delen av sin finansiering. Produkten blev även en succé när den först debuterade på Kickstarter där den samlade in cirka 1,5 miljoner dollar, betydligt mer än det ursprungliga målet på 250 000 dollar.

Enligt Avegant ska investeringarna hjälpa företaget ta sig förbi flera tillverkningstekniska hinder och få produkten till marknaden. En slutgiltig design för Glyph ska visas upp under CES 2015 i januari, där Nordichardware också kommer närvara.

Via: Road to VR


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid