Musikförsäljningen i Sverige ökade med 5,1 procent under 2013 och visar en fortsatt trend uppåt för musikbranschen. Försäljningen har nu ökat tre år i rad, nästan enbart tack vara de nya streamingtjänsterna där svenska Spotify närmast ses som efterträdaren till det klassiska CD-formatet.

Försäljningen av musik ökade under 2013 till 990 miljoner kronor från 943 miljoner kronor under helåret 2012, en ökning på drygt 5 procent där inte mindre än 76 procent av all försäljning sker digitalt. 71 procent av den totala musikförsäljningen kommer från strömmande musiktjänster där försäljningen ökade inte mindre än 30 procent förra året. Medan CD-försäljningen minskade med 30 procent under 2013 ökade faktiskt vinylförsäljningen med 22 procent samma år, med det sagt står vinyl bara för 1,2 procent av den totala musikförsäljningen i Sverige.

”Tre raka år med försäljningsökning genererar den högsta årsförsäljningen sedan 2004 och branschens omsättning har nu ökat med totalt 27 % de senaste fem åren. Trots detta omsätter branschen nu, 13 år senare, endast 60 % av toppåret 2000. Om vi väljer att fokusera på den ”nya” bransch som vuxit fram med streamingen är siffrorna dock mycket positiva och placerar Sverige som världsledande vad gäller tillväxt och användning av streamingtjänster”. kommenterar Ludvig Werner, vd för Ifpi Sverige.

musiksales

En intressant notis är att det under 2013 såldes totalt 6 miljoner fysiska musikskivor i landet, vilket utslaget handlar om ungefär en CD-skiva per person och år. Bland streamingtjänsterna är det samtidigt svenska Spotify som inte bara dominerar marknaden utan närmast blivit synonymt med musiklyssning och tagit över den rollen från CD som i sin tur axlade manteln efter LP och kassettbanden.

”Vi vet inte exakt hur stor del av streamingsiffrorna som kommer från de olika streamingtjänsterna, men vi vet ju att det i princip är en jättestor aktör. Spotify har slutat vara ett varumärke och blivit vårt nya format, ungefär som cd eller vinyl. Man kan tycka att det är problem med en jättestor leverantör, i alla fall om de skulle sluta vara good guys och bli bad guys i stället”, säger Ludvig Werner till Dagens Industri.

Spotify spås däremot få betydligt tyngre konkurrens under året och musikbranschforskaren Daniel Johansson på Linnéuniversitetet ser inte minst de stora elektronik och teknikgiganterna som troliga spelare på marknaden. Japanska Sony samt amerikanska Google och Microsoft nämns som tre aktörer med intresse för marknaden och samtidigt har tillräckligt stora skattkistor för att inte kräva omedelbar avkastning vid en större satsning.

Streaming är med andra ord redan dominerande på den svenska musikmarknaden och allt pekar på ett fortsatt fokus i denna riktning. Ett framtidscenario vi gärna skulle se en kommentar på från Copyswede som i skrivande stund hävdar att smartphones och surfplattor används för privatkopiering och lagring av musik – vilket alltså inte omfattar streamingtjänster som nu totalt dominerar den svenska musikbranschen.


Relaterade artiklar:

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid