Virtuell verklighet (VR) är något som ofta föreställs tillsammans med dyra, högpresterande datorer, men Valve siktar på att låta användare med mindre kraftfulla komponenter avnjuta VR med hjälp av tekniken Motion Smoothing för SteamVR.

Valve har nu tillkännagett den nya tekniken Motion Smoothing för SteamVR som ska hjälpa användare vars datorer inte nödvändigtvis är utrustade med det allra senaste att avnjuta VR.

Den nya tekniken kan liknas med tekniker som dagens TV-apparater använder sig av. Med Motion Smoothing aktiverat sägs SteamVR kunna känna av när antalet bildrutor per sekund (fps) är på väg att sänkas. SteamVR tar då de två senaste bildrutorna som levererats och blandar ihop dessa till en helt ny bildruta som visas upp för användaren. Motion Smoothing ska även kunna sammanställa upp till tre syntetiska bildrutor om det skulle behövas. Detta ska resultera i att hårdvara som ofta får problem att hålla ett högt antal fps under tyngre belastningar i VR får hjälp av artificiella bildrutor för att fylla ut tomrummen.

Således sänks även hårdvarukraven för virtuell verklighet. Dock har Valve inte avslöjat hur mycket lägre kraven kan komma att bli i slutändan med hjälp av Motion Smoothing.

Resultat blir inte bara att hårdvara som inte riktigt når upp till kraven kan producera VR-innehåll med 90 fps. Enligt Valve fungerar det minst lika bra åt andra hållet också, högpresterande hårdvara kan med hjälp av Motion Smoothing producera fler bildrutor per sekund än nödvändigt, vilket kan låta använda öka grafikinställningarna ytterligare.

I skrivande stund är tekniken i beta-stadiet. Just nu finns den bara tillgänglig för användare med operativsystemet Windows 10 och grafikkort från Nvidia. Tekniken är inte heller kompatibel med till exempel Oculus Rift eller Microsofts Mixed Reality Headset. Detta då dessa själva använder sig av tekniker för att hantera tappade bildrutor. Tekniker som i dagsläget inte går ihop med Motion Smoothing.

Lägsta pris på Prisjakt.se

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid