Månader efter lanseringen av Nvidias prestandagrafikkrets Geforce GTX 970 har uppmärksamma entusiaster pekat ut en brist i kretsens minnesallokering. Kortens minnesanvändning når oftast bara upp i 3,5 gigabyte av de inkluderade 4, och prestandaförluster följer när övriga 500 megabyte faktiskt används.

Under de senaste veckorna har det kommit allt fler rapporter från Geforce GTX 970-ägare om att någonting inte står riktigt rätt till med hur grafikkorten allokerar minne. Likt det mer påkostade kortet GTX 980 har GTX 970 som standard 4 gigabyte grafikminne att tillgå, men den faktiska användningen har visat sig se annorlunda ut. Korten allokerar nämligen bara upp till 3,5 gigabyte av minnet, åtminstone med bibehållen prestanda. När kortet försöker komma åt övriga 500 megabyte följer prestandaförluster som inte återfinns hos Geforce GTX 980.

Under helgen har Nvidia gått ut med ett uttalande om ”minnesbuggen” hos GTX 970, och svaret lyder att det inte rör sig om en bugg alls, utan snarare en begränsning i hårdvaran. Grafikkretsen, GM204, är nämligen deriverad från GM204-varianten som används i GTX 980, men med färre aktiva SMM-enheter inkopplade till minnebsussen. Enligt Nvidia har de därför behövt partitionera in minneshanteringen i en del om 3,5 gigabyte och en om 500 megabyte som en kompromiss, där den större delen på 3,5 gigabyte är den som får högst prioritet av grafikkortet. Nvidia bistår även med testresultat för att påvisa att prestandaskillnaden mellan korten i reell användning är försumbar:

970membug

Enligt siffrorna Nvidia lägger fram rör det sig om mellan 1 och 3 procentenheters skillnad i prestandaförlust mellan GTX 980 och GTX 970 när över 3,5 gigabyte minne används i Middle-Earth: Shadow of Mordor, Battlefield 4 och Call of Duty: Advanced Warfare.

Nvidias svar innebär dock inte att frågan är färdigdiskuterad – faktum kvarstår att det är en begränsning som inte offentliggjorts mot konsumenter tidigare. Fler tester kommer dessutom behöva göras för att kartlägga hur stor prestandaskillnaden faktiskt blir, då det vore rimligt att anta att Nvidia har valt sina siffror noggrant innan sitt uttalande och att skillnaden i andra spel och med andra inställningar kan vara större. Vi kommer fortsätta följa hur situationen utveckas under den kommande veckan.

Källa: PC Perspective


Relaterade artiklar

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
S0urcerr0Rzapp Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Då finns det egentligen bara 2 intressanta prestandakort kvar och det är 980 och 960.
970’n är ändå prissatt ganska högt och då finns det inte utrymme för retligt buggig minneshantering.
Jag hoppas att 960’n ställs mot väggen på samma sätt då det vore riktigt sneakigt om dom smygit in denna bugg i denna oxå.

Bortsett från detta så älskar ja fortfarande Maxwell eftersom arkitekturen ändå är brutalt mycket bättre än dom senaste generationerna från både Nvidia och AMD. Maxwell känns fortfarande extremt fräsch men sin (nästan) 2x prestanda/watt!

Zapp
Medlem
Zapp

”1-3 procents skillnad i prestanda förlust” . Är det jag som inte kan läsa tabellen, eller tappar 980 också i prestanda då >3,5Gb används?

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

[quote name=”zapp”]”1-3 procents skillnad i prestanda förlust” . Är det jag som inte kan läsa tabellen, eller tappar 980 också i prestanda då >3,5Gb används?[/quote]Tror du läser fel. Om man läser i tabellen ser man att dom använder tyngre tester när dom vill nyttja hela RAM-minnet. Alltså högre upplösningar och supersampling, så därför tappar både 970 och 980 – men 970 tappar några % mer.