Small preview image

Företaget Allegorithmic har under Games Developer Conference släppt information om en ny teknik som kan göra livet betydligt lättare för både gamers och spelutvecklare. Man ska nämligen ha tagit fram program för utvecklare som gör det möjligt att komprimera texturer i spel mycket effektivare än i dagsläget. Programmen som heter ProFX och MaP Zone 2 ska kunna få ner filstorleken på en textur med hela 70%. Det är en helt förlustfri komprimering som betyder att man fortfarande har precis lika bra bildkvalité som i de okomprimerade texturerna. För ett spel skulle det betyda att 1GB texturer skulle kunna komprimeras så att det endast tog 300MB utrymme på en CD/DVD skiva.



Detta gör det helt enkelt möjligt för spelutvecklare att fortsätta utveckla sina produkter med större och mer detaljerade texturer utan att råka i akut platsbrist. Ett exempel man tog upp var spelet Robolitz som ska lanseras för Xbox Live och bara fick ligga på maximalt 50MB. Genom att använda Allegorithmics komprimering fick man ner storleken på texturerna till mindre än 280KB och det i ett spel som använder sig av Unreal 3 motorn. Förmodligen är det just spel och media som distribueras över Internet som påverkas mest av en teknik som denna, men Xbox 360 får ju mycket kritik för sin realtivt låga lagringskapacitet på DVD-skivor så det finns nog framsteg att göra även där.


”The biggest impact however will be the benefits this will have to digital distribution. Games with texture quality and diversity matching Half Life 2 may soon be available in minutes of downloading rather than hours – for gamers this can only be a good thing.”

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid