Windows 10 är Microsofts i särklass största operativsystemslansering på väldigt länge och kanske den viktigaste någonsin för företaget. Microsoft satsar inte bara på nya plattformar och ny funktionalitet utan även att bota gamla synder. I en presentation av systemkraven för Windows 10 poängterar Microsoft att operativsystemet stödjer 8K-upplösning från start.

Windows-användare har inte haft den lättaste övergången till den nya generationens ultrahöga upplösningar där 4K-formatet börjat få rejält fotfäste på marknaden. Stödet för upplösningar över 2 560 x 1 440 pixlar har varit bristfälligt och varken Windows 8 eller för den delen äldre versioner av Windows har erbjudit en optimal skalning för höga upplösningar på mindre skärmar. Användare har fått välja mellan extremt detaljerad grafik och svårigheter att tyda densamma på mindre skärmar, alternativt leva med vissa buggar när det kommer till uppskalning av grafiska element i operativsystemen.

Windows 10 ska bli Microsofts återupprättelse där man inte bara stödjer 4K-upplösning på skärmar så små som 6 tum utan även stödjer 8K-upplösning på skärmar med 27 tum eller större bildpanel.

I en presentation på Winhec-konferensen i Kina pratade Microsoft mer om ultra high definition och hur Windows 10 kommer att hantera framtidens bildformat. I sin presentation konstaterar Microsoft att man med ursprungligt 4K-stöd kommer kunna leverera bättre grafik än någonsin och att Windows 10 även är redo för uppspelning av H.265 kodade videoströmmar. Detta betyder att användare kommer kunna njuta av strömmande 4K-video över Internet utan att bandbreddskraven skenar.

7 680 x 4 320 pixlar

Microsoft tänker samtidigt inte fastna i samma problem som med Windows 7 och Windows 8 där man inte var helt förberedda på kommande upplösningar. Windows 10 kommer att stödja 8K-upplösningar direkt från start och ska kunna leverera en bra upplevelse även med 7 680 x 4 320 pixlar sprutande ut på skärmen.

Japanska TV-bolaget NHK testar redan sändningar i 8K-upplösning och redaktionen har vid flera tillfällen blivit mäkta imponerade av den närmast 3D-lika känsla som 8K-upplösning ger. Ett faktum som NHK även tar fasta på när man hävdar att 8K kan vara den slutgiltiga 2D-upplösningen då det mänskliga ögat har svårt att särskilja pixlar i denna upplösning på normala avstånd.

8KTV

De första 8K TV-sändningarna väntas rulla ut i samband med Tokyo OS år 2020 men det återstår att se när PC-marknaden tar klivet till 8K. Förmodligen sker det i första hand i VR-enheter där mindre pixlar är extra viktigt men för detta krävs rejält kraftfullare grafiklösningar än vad som erbjuds idag.

Källa: Microsoft

Relaterade artiklar:

Annons

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
martinotS0urcerr0RRobertxxx Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Jag har aldrig skalat mina program (brukar vara problem med det, bra om dom fixar detta med win10) utan økat storlek istællet nu på 2560×1600 så e det 30″ om jag ska upp på 4k så blir det minst 40″ innan så kørde jag 1600×1024 på min gammla 19″ men det var længe sedan.

Robertxxx
Gäst
Robertxxx

Nu skojar ni allt, vad då 8K slutliga 2D upplösningen. Ni hänger då inte med riktigt. Det är just det du säger att mänskliga ögat inte kan urskilja pixlarna som gör att det är så viktigt att gå över 8K ända upp mot 100K. Oculus har ju redan diskuterat detta där man pratar om upplösningar i dessa overkliga magnituder. När du kommer upp i över 8K kan man skapa effekter, som lurar ögat, vilket tidigare var omöjligt just pga att ögat kan urskilja pixlarna. Även om dessa hyper skärmar ligger 10 år i framtiden så kommer vi inte stannar på… Läs hela »

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Bra gjort MS!
Något som gjort en galen med gamla OS är inlåsningar som gör det omöjligt att uppgradera hårdvaran. Finns hur många exempel som helst, men två klassiska exempel är ju stöd ”48 bit LBA” som gjorde det möjligt med HDD’s större än 137GB. Win95/98 hade ju även en jobbig begränsning som gjorde att man inte fick nyttja mer än 512MB RAM om man inte ville att Win skulle krascha. Hade man mer så var man tvungen att använda workarounds för att sätta syntetiska begränsningar.

martinot
Medlem
martinot

[quote name=”S0urcerr0R”]Bra gjort MS!Något som gjort en galen med gamla OS är inlåsningar som gör det omöjligt att uppgradera hårdvaran. Finns hur många exempel som helst, men två klassiska exempel är ju stöd ”48 bit LBA” som gjorde det möjligt med HDD’s större än 137GB. Win95/98 hade ju även en jobbig begränsning som gjorde att man inte fick nyttja mer än 512MB RAM om man inte ville att Win skulle krascha. Hade man mer så var man tvungen att använda workarounds för att sätta syntetiska begränsningar.[/quote] Därav att man körde Windows NT eller OS/2 (alternativt någon *x/*bsd) och eventuellt bara… Läs hela »