Nu var det alltså dags för Mircosoft att ta upp kampen på Apples iTunes musikaffär som blivit ett uppskattat komplement till den storsäljande MP3-spelaren iPod.
Apple iTunes har inte haft någon direkt konkurrent på marknaden för onlinebaserade musikaffärer och detta trots att iTunes alltså varit låst vid Apples iPod.


Självklart hade inte Microsoft tänkt låta Apple dominera denna marknad obehindrat och för att främja användandet av Windows som en mediahubb har man nu lanserat en egen musikaffär online.
MSN Music är just nu i något av ett betastadie och än så länge kan man erbjuda över 500 000 nerladdningsbara låtar till sina kunder. Man väntas utöka detta sortiment till 1 miljon inom de kommande veckorna, allt för att konkurrera med iTunes som erbjuder över 1 miljon låtar.
Priset för en låt är precis som på Apple iTunes 99 cent, men till skillnad från Apple kan låtarna från MSN Music spelas på alla system med stöd för WMA.


Microsoft lanserar samtidigt med MSN Music version 10 av deras Windows Media Player som ska kunna agera nerladdningsverktyg från MSN Music, precis som den vanliga webbläsaren.


Än så länge finns det ingen möjlighet för oss i Sverige att ta del av tjänsten vilket tyvärr är en vanlig företeelse. När och hur MSN Music kommer ta sig till Sverige återstår att se.
Men Microsoft har inte tänkt lansera MSN Music i full kraft förrän i oktober månad och då med ett ökat utbud av musik och finslipade tjänster, så det kommer alltså förmodligen dröja ett tag innan vi får ta del av tjänsten.


Musikförsäljning över Internet är än så länge en relativt liten marknad men den förväntas växa kraftigt och det är inget som Microsoft vill missa.
Titta närmare på MSN Music här.


Källa: Yahoo News

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid