Som du kanske hört så har de nya (fortfarande inte släppta eller läckta) Detonator4 OpenGL1.3 support. OpenGL är ett högprestanda 2D/3D grafiskt API (Advanced Programming Interface) som är det enda DirectX utmanaren. OpenGL är Open Source baserat vilket försäkrar kompabilitet över olika platformar och en väldigt bra, stabil och snabb motor för 2D/3D grafik. Nyheterna i OpenGL 1.3 kärnan är följande godbitar:

  • Cube map texturing — for higher quality environment mapping and lighting support
  • Multisampling — for order-independent anti-aliased rendering of points, lines and polygons
  • New texture modes that provide more powerful ways of applying textures to rendered objects:
  • — Texture Add Environment mode
  • — Texture Combine Environment mode
  • — Texture Dot3 Environment mode
  • — Texture Border Filtering mode
  • Compressed texture framework — to allow higher quality textures in less memory regardless of file format

    Som du kanske ser i listan ovan så kommer nya OpenGL 1.3 att ha support för mycket av GeForce seriens hårdvaru stöd, vilket är till fördel för utvecklare då de kan pula in mer och mer nya effekter etc i deras OpenGL baserade spel/program. En tanke är ju en Quake3:Arena patch som lägger till ”kubisk omgivnings texturering” eller support för multisamplad anti-aliasing etc.

    Förklaringen av några termer ovan finns i våran ordlista, här.

    Mer information kan du finna på OpenGL.org och tekniska specifikationer finner du i denna .PDF fil (Adobe Acrobat Reader)
    Källa: M3DZone

  • Subscribe
    Notifiera vid
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments