Grafikgränssnitten Mantle och Directx 12 lovar både ökad prestanda och kraftigt förbättrad effektivitet när jämfört med dagens gränssnitt Directx 11. Nu bekräftar samtidigt AMD att gränssnitten kan öppna nya dörrrar för speldatorer med flera grafikkort – detta genom att låta grafikkretsarna dela på samma grafikminne.

Att koppla samman två eller flera grafikkort i en och samma dator kan ge rejäla prestandavinster i krävande 3D-applikationer och spel. Nvidias lösning heter SLI medan AMD använder sig av varumärket Crossfire för att användare ska kunna identifiera datorsystem med flera sammankopplade grafikkort.

Om än olika lösningar fungerar både SLI och Crossfire på snarlika vis där belastningen och renderingen av pixlarna i ett spel fördelas över de anslutna grafikkortskretsarna. I teorin skulle detta ge prestandavinster på upp till 100 procent men vid de flesta tillfällen får användare vara glada för om man når över 70-80 procents skalning även om man i enstaka fall även kan nå över 90 procents prestandaökning.

Varje GPU laddar sin egen instans av spelet

En av flaskhalsarna i prestandaskalningen är att varken SLI eller Crossfire tillåter att grafikminnet på grafikkorten slås samman till en ensam minnesbuffert. Med andra ord har du aldrig mer grafikminne per GPU än vad du skulle haft i ett system med ett ensamt grafikkort. Två grafikkort med 4 gigabyte grafikminne ger inte totalt 8 gigabyte som kan fyllas på obehindrat med högupplösta texturer eller annan data, varje GPU får fortfarande nöja sig med sin egen minnesbuffert på 4 gigabyte. Detta då man i dagens grafikgränssnitt och alternate-frame rendering tvingas ladda samma version av spelet till vardera grafikkorts grafikminne och på så sett lagrar samma data i båda grafikkortens minnesbuffer.

mantleAPI

Med Mantle och andra grafikgränssnitt som Directx 12 där utvecklare kan implementera betydligt djupare optimeringar är detta en begränsning som kommer att försvinna. Med andra ord kan vi i framtiden förvänta oss att spel kan använda flera grafikkortsminnesbuffertar som en enda stor och på detta sätt effektivisera minnesanvändningen för spel med Crossfire och SLI aktiverat.

Kräver arbete från spelutvecklare

Även om Mantle och andra grafikgränssnitt som ger en närmare kontakt mellan grafikkortens drivrutiner och spelmotorer kan göra det möjligt att arbeta med en stor gemensam minnesbuffer är det något som spelutvecklare själva måste optimera sina spel för. Men enligt AMD:s Robert Hallock betyder detta effektivt slutet för decennium långa begränsningar i multi-GPU system för PC-spelare.

”Ultimately the point is that gamers believe that two 4GB cards can’t possibly give you the 8GB of useful memory. That may have been true for the last 25 years of PC gaming, but thats not true with Mantle and its not true with the low overhead APIs that follow in Mantle’s footsteps” skriver AMD:s Robert Hallock i en post på Twitter.

Huruvida spelutvecklare kommer anamma AMD:s nya möjligheter för Crossfire-lösningar i Mantle innan Microsofts motsvarighet Directx 12 landar hos konsumenter är mer oklart. Men vi har redan sett hur spelutvecklaren Firaxis börjat optimera effektivare för Crossfire i populära speltiteln Civilization: Beyond Earth tack vare dess stöd för Mantle. Något som nödvändigtvis inte gett högre prestanda men sägs ge märkbart bättre flyt och jämnare bildfrekvens vilket ofta gör mer för spelupplevelsen.

Källa: Twitter, Anandtech (Mantle Crossfire i Civ)

Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid