Nämn tre häftiga varumärken. Var Logitech ett av dem? Troligen inte, och det är Logitech väl medvetna om. Nu skaffar den gamla tillbehörstillverkaren sig en ny logotyp och introducerar ett nytt varumärke, Logi. Med en ny stil hoppas företaget imponera på fler och skapa ett starkare varumärke som får fler att lockas till deras produkter.

Genom åren har Logitech producerat några av datorvärldens mest populära tillbehör. Det är ändå svårt att påstå att företagets varumärke är särskilt känt eller att det betraktas som imponerande av särskilt många konsumenter. I ett försök att förnya sig och skapa ett häftigare varumärke introducerar därför Logitech två stora nyheter: Logitech får en ny och mer modern logga och flera av företagets framtida produkter kommer att säljas under ett nytt varumärke, Logi.

Samma företagsnamn, nytt varumärke

Logitech har varit ett problematiskt varumärke. På grund av varumärkesproblem i Japan har företaget bland annat använt olika varumärken i olika delar av världen och marknadsfört sina produkter under både namnet Logitech och Logicool. I framtiden planerar Logitech att marknadsföra sina produkter under det namnet Logi och därmed undkomma de tidigare varumärkesproblemen. Logi kommer alltså vara det nya varumärket som sitter på nya produkter men tillverkarens namn kommer förbli Logitech, ett namn som givetvis också får en ny logotyp.

Logitech_fyra_farger

Logitech kommer alltså fortsätta vara namnet på tillverkaren bakom datortillbehören. Logitech kommer också vara det varumärke som används av företagets traditionella produktkategorier, inklusive möss och tangentbord. Det nya varumärket Logi kommer användas på nya typer av produkter och troligen på alla produktkategorier i framtiden.

Det hela kanske känns lite förvirrande. För att sammanfatta kan vi säga att Logitech kommer att heta Logitech i framtiden men att företaget kommer att få en ny logotyp och marknadsföra nya produkter under namnet Logi. Med detta överstökat återstår det nu att se om ett nytt varumärke kan göra någon skillnad för företagets popularitet.

Källa: Gizmodo

Läs mer:

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
S0urcerr0RTobberian Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Tobberian
Medlem
Tobberian

Tror på ljusgrå (och färg) alternativ [u]över hela sortimentet[/u]. Inte bara special miniT-bord osv. 🙂
Hela marknaden är typ 99% svart plast, speciellt när det kommer till vettiga/”riktiga” t-bord.

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Namnändringar i all ära men tyvärr tycker jag att namnet Logi mest klingar budgetsegment, ungefär som ”ICA Basic” och ”COOP Xtra”. Alternativt nått fjantigt klädmärke, eller nån tecknadfilmsfigur från typ Teletubbies.Lika lamt som när XBMC bytte till namnet Kodi. Jag antar att det är datanörden i mej som älskar namn som Logitech, IBM, US Robotics, Xerox, ABC, Spectrum, Cirrus Logic, Texas Instruments, AMD, Intel, ATI tech, osv, osv. Alltså riktigt gråa trista namn men med en teknologisk mystik som väcker ens vetenskapliga gnista till liv. Som jag ser det så är namnändringar som denna en av nackdelarna med att 99.9%… Läs hela »