Intel har tagit stora kliv med sin integrerade grafikkretsar men deras Larrabee-projekt förpassas till deras Many Intel Cores projekt med fokus på GPU-beräkningar. I en paneldiskussion förtydligade grafikkortstillverkaren varför Larrabee inte klarade sig ut på konsumentmarknaden, arkitekturen var helt enkelt för opraktisk.

Med Larrabee satsade Intel på en fullt programmeringsbar arkitektur med upp till 32 dedikerade x86 kärnor. En design som just passar väldigt bra för tunga beräkningar och kan erbjuda hög prestanda vid rätt förhållande. Men med dagens grafikmarknad som fortfarande fokuserar på rastergrafik är det effektivare med så kallade fasta beräkningsenheter som är byggda specifikt för ett visst ändamål, man tappar den breda funktionalitet som en fullt programmeringsbar arkitektur erbjuder.

Efter lång utveckling insåg Intel att man inte skulle kunna hålla jämna steg med NVIDIA och AMD när det gällde 3D-prestanda. I en paneldiskussion utvecklade Thomas Piazza, , resonemanget kring varför vi knappast får se några Larrabee-produkter på konsumentmarknaden.

”I just think it’s impractical to try to do all the functions in software in view of all the software complexity,”[…]”And we ran into a performance per watt issue trying to do these things.”

Intel hade inte hittat rätt balans mellan programmeringsbara och fasta beräkningsenheter, vilket betyder att vi förmodligen får vänta ett bra tag på att se diskreta grafikkort från Intel på konsumentmarknaden.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid