AMD ser ut att ta hem storvinsten med den senaste generationens spelkonsoler. Företagets grafikkretsar används redan i Nintendo Wii U och ska enligt ihärdiga rykten hittat in även i Microsoft och Sonys nästa generations konsoler. Något som kan bli ett ess i skjortärmen för AMD på PC-marknaden.

Som vi sett inte minst det senaste året är det långt mer än bara en effektiv grafikkortsarkitektur som fäller avgörandet när pixlar och bildrutor ska räknas in. En spelmotor väloptimerad för just det specifika grafikkort och den arkitektur du använder är minst lika viktigt, något inte minst AMD fått känna på i år.

Nvidia har haft ett gott samarbete med många spelutvecklare i det 10 år långa programmet The Way It’s Meant To Be Played. Vilket vid flera tillfällen gett grafikkortstillverkaren prestandaförsprång i tunga speltitlar, som senast i storsäljaren Borderlands 2 som även stödjer Physx och 3d vision.

AMD har jobbat vidare med sin egen motsvarighet kallad Gaming Evolved som också omfattar flera välrenomerade spelutvecklare och titlar. En satsning som potentiellt kan få en riktig turboinjektion med nästa generations spelkonsoler. Inte minst då AMD lyckats lura över Roy Tailor från Nvidia, mannen som låg bakom Nvidias spelutvecklarprogram.

_DSC4546Xbox 360 använder sig av en R520-baserad grafikkrets från AMD vid namn Xenos.

Med AMD-baserade grafikkretsar i alla de tre stora spelkonsolerna som i grunden bygger på arkitekturer hämtade från PC-marknaden kommer alla de stora spelutvecklarna optimera sina konsoltitlar för AMD:s grafikkortsarkitekturer. Något som bör underlätta för liknande optimeringar även på PC-marknaden. Dagens konsoler har olika GPU-arkitekturer där Nvidia hittat in i Playstation 3 medan AMD:s grafikkretsar hittas i Xbox 360 och Nintendo Wii.

Med Playstation 4 ”Orbis” och Xbox 720 ”Durango” samt redan lanserade Nintendo Wii U har AMD ett guldläge att komma på bättre fot med spelutvecklarna. Vilket vi nästan förväntar oss ska ge tillverkaren en viss fördel även på PC-marknaden, även om Nvidia knappast kommer bjuda på några marknadsandelar i första taget.


Relaterade artiklar:

Annons

6
Leave a Reply

avatar
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
johnjensenAndreas GME4MEAnton KarmehedPer Lunqvist Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
flopper
Medlem
flopper

PR boost, spelare nöjda samt utvecklare gör portning till PC enklare och att AMD då har fördel bör ge dem en fps boost i titlar vs Nvidia.

men vi får se 😉
Har tyckt att ati/amd haft bra kort men också kanske saknat det där lilla extra med runt omkring, kanske dags för det nu

Per Lunqvist
Gäst
Per Lunqvist

Optimering kan vara helt avgörande, jag köpte Nvidia bara för att kortet presterade bättre i BF. Jävligt dåligt av AMD att inte lägga ner mer tid på att optimera drivisarna till ett så viktigt spel.

Får väll hoppas att de tar fingret ur arslet till BF4a så kanske det blir AMD nästa gång.

Henry de Kruijf
Medlem

Även fast det helt klart är bra för AMD att få ut sina kretsar i nya Playstation och Xbox, så kan man undra hur lågt de fick sätta priserna för att få genom dealen och hur mycket de tjänar på det i längden.

Andreas G
Medlem

[quote name=”ME4ME”]Även fast det helt klart är bra för AMD att få ut sina kretsar i nya Playstation och Xbox, så kan man undra hur lågt de fick sätta priserna för att få genom dealen och hur mycket de tjänar på det i längden.[/quote]

De stora volymerna gör nog att de små marginalerna räcker till.

Stormense
Medlem
Stormense

Valde bort AMD idag till förde4l Nvidia på grund av löjliga futures som bla ATI overscan. vilket gör att man får leta i inställningar så fort man byter upplösning..