Nästa år blir ett stort sådant för virtuell verklighet, med efterlängtade hårdvarulanseringar som Oculus Rift och HTC Vive på tapeten. Men att driva virtuell verklighet med bra resultat ställer höga krav på grafikprestandan – därför släpper nu Futuremark ett nytt VR-anpassat test som en del av betaversionen av 3DMark 2016.

För att undvika illamående och bibehålla en hög nivå av inlevelse med VR-glasögon behöver ditt grafikkort kunna förse panelen i glasögonen med en både hög och stabil bildfrekvens (helst på 90 bildrutor per sekund eller mer) samt så kort svarstid som möjligt. Futuremark har förberett ett nytt prestandatest, VRMark, som renderar till VR-glasögon som Oculus Rift och ska hjälpa till att ge en bild av hur väl din dator hanterar virtuell verklighet.

Inget stöd för Windows 7

Det nya testet är fortfarande i betastadiet och levereras som en del av betautgåvan av 3DMark 2016, som nu kan hämtas ner av de användare som har en betald 3DMark-licens. Värt att notera är också att testet inte fungerar till Windows 7 i nuläget, helt enkelt för att de officiella VR-drivrutiner som behövs inte har släppts till äldre Windows-versioner än 8/8.1. Testet fungerar inte heller med flerkortslösningar i SLI eller Crossfire, men det stödet kan komma att läggas till i samband med en skarp lansering nästa år.

Den fullständiga utgåvan av VRMark bör lanseras senare i vår, troligtvis i samband med lanseringen av Oculus Rift för konsumenter. Du som har en 3DMark-licens kan hämta ner betaversionen från Steam.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid