Medan Gabe Nevell och Valve sågar Windows 8 vid fotknölarna och istället vill satsa mer på Linux verkar Doom-skaparen John Carmack något mer skeptisk. Enligt Carmack är det ingen vettig affärsmodell att utveckla spel för Linux, istället för man satsa på någon form av emulering.

John Carmack som är den kanske mest legendariska spelprogrammeraren genom alla tider har under sina år på id software haft sin beskärda del av arbete med Linux och nu menar han att det inte är en vettig plattform att satsa på för spelutveckling.

Det största problemet för Linux är dess minimala marknad. Linux används på blott 1,21 procent av alla PC:s i världen och att lägga stora pengar på att utveckla speltitlar för denna marknad, eller ens koda om befintliga spel är inte en vettig affärsmodell enligt Carmack.Ett annat hinder för Linux är att PC-plattformen i sig inte längre kan ses som den primära spelplattformen för utvecklare. I vanlig ordning är det alltså den ekonomiska pusselbiten som inte passar in om vi ska tro Carmack.

”The reality is that many of the same legal, financial, executive, and support resources need to be brought to bear on every single deal, regardless of size, and taking time away from something that is in the tens of millions of dollars range is often not justifiable,” skriver John Carmack.

Som grundare av Id software har Carmack och hans företag försökt sig på tidigare satsningar för Linux och resultaten har inte varit direkt lysande menar han.

” A port could be up and running in a week or two, but there is so much work to do beyond that for official support. The conventional wisdom is that native Linux games are not a good market. Id Software tested the conventional wisdom twice, with Quake Arena and Quake Live. The conventional wisdom proved correct. Arguments can be made that neither one was an optimal test case, but they were honest tries.,” skriver John Carmack på Reddit.

quakelive

Det finns samtidigt fördelar med Linux menar Carmack, bland annat utvecklingsverktyg och liknande som kan vara lättare att testa på denna plattform. Men i slutändan tror Carmack att en emulatorlösning är det bästa man kan använda sig av idag för att stödja Linux utan att lägga orimliga resurser på plattformen. En lösning som förvisso har sina begränsningar men som enligt Carmack inte borde vara så tekniskt befläckat som det är idag.

Valves vd Gabe Nevell har tidigare menat att Windows 8 kommer sätta käppar i hjulet för spelmarknaden på PC och har istället valt att satsa på Linux för Valves dedikerade speldator Steam Box. Vilket åtminstone ger fördelen att man själv får viss styrning över plattformens utbredning, men om detta räcker för att roffa marknadsandelar från speldatorer med Windows återstår att se.


Annons

24
Leave a Reply

Please Login to comment
24 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors
PsynoKhi0Sebbe138UT_lolskiroy Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
UT_lol
Medlem
UT_lol

”Linux är inte rätt plattform för spel”
Det var ju inte riktigt så han sa det. Han tycker bara att det är tidskrävande (icke lönsamt) att porta alla DirectX spel till GNU/Linux. Och det kommer ju lite som en överraskning för mig, eftersom id-software utvecklar ju (vad jag vet) alla deras spel för OpenGL och inte DirectX. 😮

Q95.bat
Gäst
Q95.bat

Legenden John Carmack, skaparen av genom tidernas bästa spel (Quake1) har ju befunnit sig i fritt fall sen Q2 kom ut. Idag verkar han mest bara va intresserad av konsolspel och tror han ska tälja guld med kniv där. Är ganska säker på att hans storhetstid är över sedan länge. När man skapar nya FPS spel och som i hans fall argumenterar för att använda v_sync (max 60 fps) så visar det ju bara att han inte längre är att räkna med. Visst han kan säkert det här med buissness och vad som är lönsamt att göra och inte göra… Läs hela »

Medlem
Json_81

Lite moment 22 det där.
Linux har för liten andel för att man ska utveckla spel, spelare använder inte linux för att det inte finns några spel.

Ska bli spännande att se hur det går för steam och deras linuxsatsning.

Dessutom, jag gissar att det är betydligt enklare att portera spel mellan OS X och linux, och då har man plötsligt en mycket större marknad.
Spel till OS X växer ju så det knakar, även om mycket är halvdana porteringar.

Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

Kommer ihåg när UT2003-2004 (även tidigare?) så var det installationsfiler för både Windows och Linux på samma skiva. Varför kan dom inte fixa för multiplatformar idag?

Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

[quote name=”Viking1962″]Kommer ihåg när UT2003-2004 (även tidigare?) så var det installationsfiler för både Windows och Linux på samma skiva. Varför kan dom inte fixa för multiplatformar idag?[/quote]

Största problemet är att utvecklarna låser in sig i DirectX-träsket, DX är en MS-produkt och finns således ej på OSX eller Linux.

Christoffer Friberg
Medlem
Christoffer Friberg

Carmack pratar mest utan att egentligen göra något vettigt. RAGE var en besvikelse på alla nivåer. Alla plattformar börjar någonstans, Linux börjar ta fart nu och med Valve som stöttar och även Blizzard på väg in så kan det bli stort om det görs rätt. Jag skulle mer än gärna slippa Windows, DirectX och all overhead som det innebär.

Red666
Gäst
Red666

För oss som inte föddes igår så har Linux ”börjat ta fart nu” sen sisådär 1999… Lägg ner nån gång, det börjar bli värre än det där snacket om Duke Nukem Forever.

n0pax
Medlem
n0pax

Vi får se vad som händer, om nu ps4 blir mer lik en pc. Kanske är så att de kör en linux version, vem vet 🙂 Fördelen med dx är väl att det hanterar ljud och bild. Open gl av det jag har tittat på verkar det vara separat i c++. Svårt att välja mellan dom. dx med c# är snabbt att programmera vad jag kan se. Dock så finns det en större marknad linux,mac kanske även Android. Sen vet man ju inte med ps4. Så i detta fall måste jag nog säga att om jag kunde programmera och har… Läs hela »

skrivbord
Medlem
skrivbord

[quote name=”Rattlepiece”]Carmack pratar mest utan att egentligen göra något vettigt. RAGE var en besvikelse på alla nivåer. Alla plattformar börjar någonstans, Linux börjar ta fart nu och med Valve som stöttar och även Blizzard på väg in så kan det bli stort om det görs rätt. Jag skulle mer än gärna slippa Windows, DirectX och all overhead som det innebär.[/quote]
Jag vet att folk på Blizzard har uttalat sig negativt om windows 8, men har de sagt att de faktiskt kommer satsa på det? Underbart i så fall 🙂

Christoffer Friberg
Medlem
Christoffer Friberg

[quote name=”Kuvion”][quote name=”Rattlepiece”]Carmack pratar mest utan att egentligen göra något vettigt. RAGE var en besvikelse på alla nivåer. Alla plattformar börjar någonstans, Linux börjar ta fart nu och med Valve som stöttar och även Blizzard på väg in så kan det bli stort om det görs rätt. Jag skulle mer än gärna slippa Windows, DirectX och all overhead som det innebär.[/quote]
Jag vet att folk på Blizzard har uttalat sig negativt om windows 8, men har de sagt att de faktiskt kommer satsa på det? Underbart i så fall :-)[/quote]

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI2ODE

Japp! Det kommer i år någon gång 🙂

Tord Nilsson
Medlem
Tord Nilsson

[quote name=”dlq84″][quote name=”Viking1962″]Kommer ihåg när UT2003-2004 (även tidigare?) så var det installationsfiler för både Windows och Linux på samma skiva. Varför kan dom inte fixa för multiplatformar idag?[/quote] Största problemet är att utvecklarna låser in sig i DirectX-träsket, DX är en MS-produkt och finns således ej på OSX eller Linux.[/quote] På den tiden kunde man välja om man skulle köra DX eller OpenGL även om man bara körde Windows. Kändes faktiskt att OpenGL flöt på bättre redan då Jag har faktiskt en DVD med Unreal Tornament 2004 kvar. Kanske man skulle testa för skoj skull och se vem som får… Läs hela »

mrmasj
Gäst
mrmasj

[quote name=”Red666″]För oss som inte föddes igår så har Linux ”börjat ta fart nu” sen sisådär 1999… Lägg ner nån gång, det börjar bli värre än det där snacket om Duke Nukem Forever.[/quote] Höll precis på att säga detsamma, tur att jag noterade din kommentar ^^ Jag skulle vilja påstå att ideologin bakom opensource / frimjukvara är det som stoppar Linux från att någonsin bli relevant på desktop sidan. Krav på att hårdvarutillverkare skall släppa sin kod / företagshemligheter öppna, Dåligt med kompabilitet mellan versioner/distar/osv (fin kod prioriteras över kompabilitet), samt de enormt krångliga problem du kan stöta på som… Läs hela »

Medlem
gosh

Linux tror jag kommer växa med tanke på alla nya operativ som kommer för mobiler

flopper
Medlem
flopper

de tjänar mindre pengar med Windows 8 största orsaken till deras kritik.
Linux som speldator ha!

mrmasj
Gäst
mrmasj

[quote name=”gosh”]Linux tror jag kommer växa med tanke på alla nya operativ som kommer för mobiler[/quote]

Glömde poängtera att jag syftade på desktop marknaden, i mobiler finns redan en 50% spridning pga att Google har avhjälpt ovan nämnda problem i sin Linux (”dist/system”) Android.

Zelog
Medlem
Zelog

Håller inte med honom. Vem minns inte problemen med att installera Origin för att få sin BF3 fix, och EA sålde miljontals kopior ändå.

Om BF3 hade släppts enbart för Linux hade vi alla installerat Ubuntu utan att tveka.

UT_lol
Medlem
UT_lol

[quote name=”mrmasj”]
Glömde poängtera att jag syftade på desktop marknaden, i mobiler finns redan en 50% spridning pga att Google har avhjälpt ovan nämnda problem i sin Linux (”dist/system”) Android.[/quote]

Hur menar du nu? Varför skulle de argument du använder för persondatormarknaden inte vara applicerbar på mobiltelefonmarknaden?

Förövrigt tror jag det börjar bli svårare att göra en klar distinktion mellan en persondator och en mobiltelefon.

KaffiMann
Medlem
KaffiMann

[quote name=”Viking1962″][quote name=”dlq84″][quote name=”Viking1962″]Kommer ihåg när UT2003-2004 (även tidigare?) så var det installationsfiler för både Windows och Linux på samma skiva. Varför kan dom inte fixa för multiplatformar idag?[/quote] Största problemet är att utvecklarna låser in sig i DirectX-träsket, DX är en MS-produkt och finns således ej på OSX eller Linux.[/quote] På den tiden kunde man välja om man skulle köra DX eller OpenGL även om man bara körde Windows. Kändes faktiskt att OpenGL flöt på bättre redan då Jag har faktiskt en DVD med Unreal Tornament 2004 kvar. Kanske man skulle testa för skoj skull och se vem som… Läs hela »

mrmasj
Gäst
mrmasj

[quote name=”UT_lol”][quote name=”mrmasj”]Glömde poängtera att jag syftade på desktop marknaden, i mobiler finns redan en 50% spridning pga att Google har avhjälpt ovan nämnda problem i sin Linux (”dist/system”) Android.[/quote] Hur menar du nu? Varför skulle de argument du använder för persondatormarknaden inte vara applicerbar på mobiltelefonmarknaden? Förövrigt tror jag det börjar bli svårare att göra en klar distinktion mellan en persondator och en mobiltelefon.[/quote][quote name=”UT_lol”][quote name=”mrmasj”]Glömde poängtera att jag syftade på desktop marknaden, i mobiler finns redan en 50% spridning pga att Google har avhjälpt ovan nämnda problem i sin Linux (”dist/system”) Android.[/quote] Hur menar du nu? Varför skulle… Läs hela »

Medlem
Clarence Hogland

[quote name=”Viking1962″][quote name=”dlq84″][quote name=”Viking1962″]Kommer ihåg när UT2003-2004 (även tidigare?) så var det installationsfiler för både Windows och Linux på samma skiva. Varför kan dom inte fixa för multiplatformar idag?[/quote] Största problemet är att utvecklarna låser in sig i DirectX-träsket, DX är en MS-produkt och finns således ej på OSX eller Linux.[/quote] På den tiden kunde man välja om man skulle köra DX eller OpenGL även om man bara körde Windows. Kändes faktiskt att OpenGL flöt på bättre redan då Jag har faktiskt en DVD med Unreal Tornament 2004 kvar. Kanske man skulle testa för skoj skull och se vem som… Läs hela »

skiroy
Medlem
skiroy

Carmack snackar rent strunt, han lever mycket på gamla meriter numera.
Spel jag kör på Ubuntu flyter riktigt bra, men som någon sade så känns det mer ”safe” att utveckla för enbart konsoler och inte blanda in fler os.
Döda fiskar flyter med strömmen…

UT_lol
Medlem
UT_lol

[quote name=”mrmasj”]
Krav på att hårdvarutillverkare skall släppa sin kod / företagshemligheter öppna
[/quote]
Finns inget sånt krav i GPLv1, GPLv2 eller GPLv3.

[quote name=”mrmasj”]
Dåligt med kompabilitet mellan versioner/distar/osv (fin kod prioriteras över kompabilitet)
[/quote]
Har själv aldrig stött på nån problem med att hoppa mellan versioner och distar.

[quote name=”mrmasj”]
samt de enormt krångliga problem du kan stöta på som ny användare.
[/quote]
Kan hålla med om att en del saker kan vara krångliga om man kommer från en annan plattform. Med så är det ju med alla andra plattformar också.

Sebbe138
Gäst
Sebbe138

Det har ju oändligt mycket bättre potential än konsolerna. Kommer steam igång bra på linux så kan man köpa ny, bättre hårdvara oftare än var 8e år och man slipper sketna portar och den dåliga optimeringen det innebär. I den beräkningen så utgår jag ifrån att steam får igång en hel del snowballing med mer spel, inte bara från steam, till linux

Hade vart underbart om man kunde dualboota sin dator med Windows och sitt lätta spel OS istället för konsol och pc.

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

Det jag stör mig på i hans uttalande är att han baserar sig på grejer som Quake Live… Alltså… En webbläsarversion av motorn som har hittills används i de flesta FPS-spel till Linux. Vad finns det för nytta att spela samma sak som det i stort sett enda som redan finns att lira? Plus att spel baserade på en av Quake-motorerna har vidareutvecklats med massa moderna tekniker, se Dark Places/Nexuiz/Xonotic för Q1, Warsow för Q2 och Aliean Arena för Q3 (eller är det Q2?). Quake Live ger alltså inte ens nostalgivibbar till Linuxanvändare, seriöst…