Intel 3D Xpoint kan vara framtidens ersättare till nandflashlagring. Nu visar Intel hur deras externa Optane-lagringsenhet skyfflar filer i rasande takt.

Det är under Intel Developer Forum i Shenzhen, Kina, som Intel demonstrerar sina nya framsteg med minnestekniken 3D Xpoint. Företaget visade upp en extern lagringsenhet som kopierade ett 18 gigabytes filmklipp på några sekunder med en hastighet av nästan 2 gigabyte per sekund. Det jämfördes med en extern lagringsenhet huserande en traditionell SATA SSD. De båda externa lagringsenheterna använde sig av Thunderbolt 3-gränssnittet för att leverera dessa extrema hastigheter.

Läs även: Intel visar upp framtidens minnesteknik 3D Xpoint och demonstrerar SSD-DIMM-moduler

Medan Intel 3D Xpoint kommer att leverera hissnande datahastigheter i många användningsområden är jämförelsen med en SATA-begränsad SSD-enhet inte helt rättvis då Intels Optane-enhet fick arbeta över ett betydligt snabbare PCIe x4-gränssnitt.392b57d3-b229-405e-bbe4-b573e5bde54c

Intel har dock tidigare presenterat än mer imponerande prestandasiffror för sin kommande minnesteknik där inte minst prestandan vid hantering av små slumpmässiga filer varit riktigt imponerande. Prestandaresultat som ger en bättre indikation på hur minnestekniken hanterar traditionell datoranvändning.

Intel har tidigare påpekat att 3D Xpoints höga prestanda och blixtsnabba åtkomsttider skulle kunna bana väg för datorer och system helt utan laddningsskärmar då data undantagslöst alltid är blixtsnabbt tillgängligt.

De första Optane-baserade enheterna förväntas bli tillgängliga för test någon gång under andra halvan av 2017, med en konsumentlansering samtidigt eller kort därefter.

3
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
2 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
S0urcerr0RAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem

Vad som imponerade mest på mig, tror jag, när jag började spela World of Warcraft 199- *host* 2005, var den generella frånvaron av laddskärmar. Så länge man håller sig till en och samma kontinent var resande en sömlös upplevelse. …Tja, inte helt sömlös 2005 kanske, för den dator jag hade då med 512MB DRDRAM började snabbt sacka efter vid en enda flygresa; den hann inte växla snabbt nog mot hårddisken då primärminnet tog slut. Men sedan skaffade jag mig en större burk, och då gick det bättre. 🙂 Laddskärmslösa spel gör mycket för totalupplevelsen. Väldigt mycket. Half-Life och H-L 2… Läs hela »

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Helt klart så! Jag brukade själv göra såna jämförelser back in the days, 90-talet. Arkadmaskiner hade det perfekta flytet i framerate, vacker grafik utan buggar och noll laddningsskärmar. TV-spel hade i princip inga laddningsskärmar bortsett från exekveringsmomenten som ändå gick snabbt. PC-spel däremot var däremot en brokig skara. Visst, man fick möjlighet till grandiösare spel på PC, men med vissa kompromisser. Och från och med att man övergav msdos och började spela i windows (både 3.1 och 95) så havererade allt. Framerates blev skakiga pga backgrundsprocesser och swapfile och laddningstider blev ett större problem i kombination med detta. Inte kul… Läs hela »