Intels Ultrabook har fått en bra start, och sedan konceptet först blev verklighet har 26 olika modeller hittat ut på marknaden. Under 2012 väntas siffran bli minst det tredubbla, då över 75 designer från olika företag ska hitta ut under året.

Vi har följt Ultrabooken sedan den först tillkännagavs tidigare förra året, och har sedan dess haft möjligheten att pröva på och testa flera av dem. Mottagandet av den ultratunna standarden, med höga komponentkrav till ett humant pris var allt annat än hett när konceptet först begav sig. Detta då industrifolk och tillverkare ansåg att Intel satt orealistiska krav. Men vi har på senare tid sett att de allra flesta modellerna kostar en bit under 10 000 kronor, vilket var Intels målsättning från början.

”Industry momentum continues to scale in the Ultrabook category with 26 different models now available for purchase in various markets around the world. While the category is a mere 9 months old, manufacturers (OEMs) worldwide are adding more and more devices to their line-ups, such as the Dell XPS, HP Spectre and Toshiba Portege.  In addition to the twenty-six on sale already, 10 more systems have been announced by the likes of Fujitsu, Gigabyte, Lenovo and Acer among many others, with more than 75 designs in the pipeline for 2012.”

Nu skriver Intel talesperson, Becky Emmett, om hur det i dagsläget finns 26 olika modeller (globalt sett) och att mer är på gång, medan ytterligare 10 är officiellt tillkännagivna av diverse företag. Som det ser ut idag ska inget mindre än 75 nya modeller hitta ut under 2012, en siffra som vi tror kommer bli ännu högre framöver.

I samband med lanseringen av Intel Ivy Bridge den 29:e april kommer Intel att lansera det de kallar Fas 2 i konceptet. Men den största förändringen kommer tillsammans med Windows 8, då vi kommer få Ultrabooks med touchskärmar samt en och annan konvertibel modell som går att göra om till surfplatta. Förutom ny funktionalitet så är målet fortfarande att driva ned priserna, så att de hamnar i en nivå närmare vanliga bärbara datorer.


Relaterade artiklar:

8
Leave a Reply

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Jacob HugossonTripptrapptrullBaxtexVem0thMartin L Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Viktor Kock Appelgren

Argh!

För att beskriva min frustration med övre nämnda.

75 modeller är för mycket!

Jag har varit inne på mediamarkt i stockholm ett par vändor och blivit lika irriterad varje gång när jag knappt hittat några anmärkningsbara modeller. Typ asus ultrabook.

Om övre om 26 modeller på marknaden idag stämmer kommer det bli kaos med 75 nya modeller!

Jag förstår Intel och deras satsning.
Men, det känns som dom försöker stjuta konsumenter med ett hagelgevär istället för prickskytte som Apple sysslar med(så som jag upplever det). =(

Svensken
Medlem
Svensken

Måste säga att jag gillar detta konceptet starkt. Jag väntar fortfarande på AMD Ultrathin koncept. Fast något säger mig att AMD inte kommer få lika mycket OEM support som Intel får.

Martin L
Medlem

[quote name=”MrKock”]Argh! För att beskriva min frustration med övre nämnda. 75 modeller är för mycket! Jag har varit inne på mediamarkt i stockholm ett par vändor och blivit lika irriterad varje gång när jag knappt hittat några anmärkningsbara modeller. Typ asus ultrabook. Om övre om 26 modeller på marknaden idag stämmer kommer det bli kaos med 75 nya modeller! Jag förstår Intel och deras satsning.Men, det känns som dom försöker stjuta konsumenter med ett hagelgevär istället för prickskytte som Apple sysslar med(så som jag upplever det). =([/quote]Jag håller med till fullo. Väldigt få personer vill lägga tid på att kolla… Läs hela »

Vem0th
Gäst
Vem0th

Kan juh också vara en taktik mot AMD att översvämma marknaden med sina egna produkter. Intel har juh en sådan historia bakom sig skulle inte förvåna mig idag om det var sant.

Anton Gustavsson
Medlem
Anton Gustavsson

Alldeless för många, måste de göra som Smartphone tillverkarna och pumpa ut hur mycket som helst? Visst det är bra med valfrihet, men hellre kvalitet än kvantitet, dessutom blir man förvirrad som fan vad man som en oinsatt köpare ska lägga sina pengar på.

Tripptrapptrull
Gäst
Tripptrapptrull

Det är lite fascinerande att de företag som ger konsumenterna mångfald och valfrihet får kritik och sackar efter, samtidigt som det företag (vi kan kalla det för ”Frukten”) som endast har enstaka produkter i varje segment är världens mest framgångsrika idag. Är det verkligen valfrihet vi vill ha? Utan att vara ett fan av Fruktföretaget har jag ofta undrat varför andra företag pumpar ut femtioelva varianter på produkter som heter typ Dator ED-GTX4487a eller något annat obegripligt.