Small preview image

Larrabee är ett namn de flesta borde komma ihåg, eller i annat fall lägga på minnet. Intel utvecklar för närvarande sin första grafikprocessor under detta namn och till skillnad mot sina integrerade GPUer kommer Larrabee att satsa på prestandamarknaden och spel. Intel ska med andra ord ge sig in i strid med NVIDIA och AMD, som nyligen imponerade på oss med sin senaste generations grafikkretsar. Intel planerar att lansera Larrabee under mitten av nästa år och även om de flesta ser kretsen som en GPU är det en term tillverkaren inte är så glad i.




Man ser Larrabee som ett mellanting av en CPU och GPU där grafikkretsen byggs upp av flera små CPU-kärnor av x86 modell. En av fördelarna med denna arkitektur ska bland annat vara möjlighet att använda sig av raytracing i spel. Det var också vad man visade upp en demo för på Intel Developer Forum tidigare i veckan med hjälp av en raytracing-version av spelet Enemy Territory Quake Wars.


Demot skulle vara vara ett bevis på att själva konceptet med raytracing fungerade men många på plats under IDF var mindre imponerade av prestandan och demot överhuvudtaget.



Mark said that the water effect was achieved with just ten lines of shader code and, boy, that was pretty obvious to us. Yes, it was less complex in terms of code, but the result was something we would only have been happy with about five years ago, – Bit-tech.net


Det positiva är att Larrabee som grafikkrets är funktionell, men hur prestandan kommer att se ut när den lanseras och vad det blir av raytracing-stödet återstår att se.





Video av Intels Larrabee demonstration


Källa: Bit-tech, CNET

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments