Fysikmotorn Havok används i väldigt många spel och plattformar – allt från PC, Xbox 360, Playstation 3, Wii till mobila enheter som smartphones och surfplattor. Havok ägs sedan 2008 av Intel och nu köper man upp Trinigy som även de är lika utbredda som Havok mellan de olika spelplattformarna.

Fysik är någonting som började diskuteras på allvar när det lilla företaget PhysX dök upp på marknaden, som sedan vart uppköpt av NVIDIA. Numera är PhysX en propietär teknik som enbart fungerar med NVIDIA:s grafikkort men det finns alternativa tekniker så som den största, Havok, eller fysikbiblioteket Bullet.

Trinigy Vision Engine, den senaste spelmotorn från företaget

Havok, som i sin tur ägs av Intel har köpt upp företaget Trinigy för en okänd summa pengar. Trinigy är ett självstående bolag som inte arbetar med spelutveckling utan står för spelmotorerna till många spel och likt Havok har ett brett stöd över de flesta spelplattformar man kan tänka sig.

Vad Intel har för ambitioner med Trinigy är ännu oklart. Men med tanke på deras växande fokus på integrerad grafik i processorn är det inte en dålig gissning att man vill ha fler spel optimerade för deras lösningar. Ivy Bridge ska öka på med 16 beräkningsenheter till skillnad från 12 i Sandy Bridge, dessutom ska stöd för DirectX 11 tillkomma. Haswell har Intel sagt ska erbjuda tillräckligt bra grafik i bärbara för att slippa ett dedikerat grafikkort.

Men fysik används inte bara i spel, det används även i många program för foto och 3D, någonting Intel kommer ha ett större fokus på framöver då även de ska komma med stöd för OpenCL 1.1 med Ivy Bridge som öppnar upp för en mer heterogen lösning likt AMD Llano.

Källa: Trinigy

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid