Small preview image

Larrabee är namnet på det högst flexibla krets Intel kommer att använda för att kämpa med AMD och NVIDIA på grafikkortsmarknaden. Vi vet inte särskilt mycket om Larrabee förutom det faktum att kretsen alltså ska vara mycket flexibel, vara en jäkel på vectorkonvertering (rasterize) och givetvis ge spelutvecklare möjligheten att använda sig av raytracing.  NVIDIA har haft sin SLI-teknik sedan slutet på 2004, medan AMD erbjudit sin motsvarighet, CrossFire, sedan slutet på 2005 (uppgraderad till CrossFireX förra året).



Intel har ingen tanke på att vara sämre och kommer att lansera sin egen multi-GPU teknik för att stödja upp till fyra Larrabee-baserade kort i samma system. Dessa system kommer inte bara att användas för grafik, utan även för riktigt tunga databeräkningar, som simuleringar och modellering. Vi är inte helt säkra, men det verkar som att multi-GPU tekniken kommer att lanseras lite senare än själva Larrabee kretsen, men det är trots allt ett år kvar tills vi får se Larrabee överhuvudtaget.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid