Instagram ändrade tidigare i veckan villkoren för sin bilduppladdningstjänst, något som omedelbart skapade ramaskri på internet. Många tolkade de nya villkoren som att Instagram kunde nyttja användares bilder i reklambudskap och till och med sälja dem – något nu företaget förnekar.

Instragrams grundare Kevin Systrom har publicerat ett uttalande på företagets blogg där han öpnar med rubriken ”Tack, och vi lyssnar”. En direkt anknytning till de heta diskussioner som blossat upp de senaste dygnen. Systrom börjar med att be om ursäkt för att Instagrams nya tjänstvillkor varit något oklara, varför företaget nu jobbar på uppdaterade villkor som ska förmedla de ursprungliga villkoren i ett bättre språk.

I blogginlägget gör Systrom klart att även om annonsering är en av Instagrams potentiella levebröd finns det ingen risk att man som användare springer på privata foto i reklamkampanjer någonstans.

”För att vara tydlig: det är inte vår avsikt att sälja dina bilder. Vi arbetar på att uppdatera språket i villkoren för att se till att detta blir tydligt.” skriver Kevin Systrom.

Instagrams tanke kring annonsering och användandet av privat information som händelser och bilder ska istället vara en åtgärd för framtiden i ett försök att skapa mer meningsfulla följen på tjänsten. Där företag eller privatpersoner kan marknadsföra sina flöden genom att Instagram lyfter fram dessa på något sätt i sin tjänst. Det finns även planer på att visa vilka företag och personer dina vänner följer, något som är en stor del i exempelvis Facebooks spridning.

Slutligen fastslår Systrom att äganderätten till foto som publiceras på Instagram fortfarande ligger hos användarna själva.

”Instagrams användare äger sitt innehåll och Instagram gör inte anspråk på någon äganderätt över dina bilder. Ingenting av detta har ändrats. Vi respekterar att det finns kreativa konstnärer och amatörer som lägger sin stjäl i att skapa vackra bilder, och vi respekterar att dina bilder är dina bilder.” fortsätter Systrom.

Även om de nya tjänstvillkoren för Instagram kommer med en del nyheter menar alltså Kevin Systrom att de tolkningar kring annonsering och försäljning av bilder som cirkulerat beror på bristfälligt språk i villkoren. Något som Instagram jobbar på att lösa. De nya tjänstvillkoren träder i kraft den 16 januari 2013 och finns att läsa här (Enligt Instagram kommer de snart att uppdateras med nya formuleringar)


Annons

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid