Apple lanserade sin produktiva surfplatta Ipad Pro med dunder och brak den 9:e september. Hand i hand med plattan kom även den tryckkänsliga pennan Apple Pencil. Med en prislapp på motsvarande 900 kronor är det en av de dyrare pennorna på marknaden, något nu svenska möbeljätten Ikea fint poängterat i en egen reklamkampanj om sina kostnadsfria varuhuspennor.

Det är Ikea Singapore som valt att leverera en rejäl jabb mot Apple efter elektronikjättens Ipad Pro-lansering och publicerat en ny kampanjannons på sin Facebook-sida. I annonsen syns ett traditionellt pappersblock samt en av företagets ikoniska blyertspennor som går att plocka på sig kostnadsfritt under shoppingturerna i Ikeas butiker. Frasen ”Absolutely familiar. Entierly free.” rundar av bilden och pikar Apple för både sin prissättning samt tradition att förfina redan uppfunna produkter och designlösningar.

ApplePenIkea

Apple har redan innan Ikeas pik fått motta massvis med gliringar för sin nya produktiva surfplatta Ipad Pro. Bland annat har man anklagats för att mer eller mindre kopierat Microsofts löstagbara Surface-tangentbord samt att man nu lanserar en produkt med kapacitiv penna, detta trots att Steve Jobs mer eller mindre hånat konceptet under tidigare år.

Apple Ipad Pro kommer med en 12,9 tum stor skärm och en kraftfull A9X systemprocessor som enligt Apple ska ge bättre prestanda än 80 procent av de PC-datorer som sålts det senaste halvåret. Den stora surfplattan som ska vara utvecklad för att fungera väl med flera applikationer och produktiva arbetsflöden samtidigt har en prislapp som börjar på 750 dollar med 32 gigabyte lagringsutrymme, då tillkommer kostnaden för Apple Pencil på 99 dollar. Det är ännu oklart när Ipad Pro kommer till svenska marknaden.

Läs mer

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Annons

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid