Project Morpheus är Sonys tappning på virtuell verklighet där man med hjälp av ett par discoliknande glasögon ska kunna kliva rakt in i spelets värld och vifta sig fram med trådlösa handkontrollers. Speciellt utvecklade för spelkonsolen Playstation 4 har Morpheus både för- och nackdelar mot sina konkurrenter och vi har kikat närmare på hur systemet upplevs.

Under IFA-mässan i Berlin visar Sony upp sin senaste demo av Project Morpheus där man fokuserar på speltiteln London Heist som är ett utmärkt exempel på hur virtuell verklighet kan ge en extra spännande spelupplevelse. De förhållandevis stora och något tunga glasögonen spänns fast på huvudet och levererar med sin 1 920 x 1 080 upplösning en hyfsat skarp och detaljerad bildupplevelse. OLED-panelen är snabb med en uppdateringsfrekvens på 120 hertz och känns inte irriterande pixlig även om det utan tvekan går att skönja ett svagt rutnät över bilden när ögonen kommer så pass nära den 5,7 tum stora skärmen.

Likt Oculust Rift för PC är Morpheus ganska begränsad i sitt synfält och med 100 grader känns det lite som att titta genom en kikare snarare än att se rakt ut i en öppen spelvärld. Vi får också en viss känsla av att det ligger en svag hinna framför ögonen, likt att titta genom en glasruta. Något som till viss del påminner oss om att vi faktiskt inte befinner oss i den digitala spelvärlden.

Positivt är att Playstation 4 trots sin relativt begränsade prestanda kan leverera en riktigt trevlig spelupplevelse och generellt hög grafisk kvalité även i den krävande upplösningen på 1 920 x 1 080 pixlar.

Glassliknande handkontroller är Morpheus ess i skjortärmen

Det riktiga paradnumret för Project Morpheus och Sony är Sonys Playstation Move-kontroller. De två glassliknande handkontrollerna använder rörelsespårning för att simulera handrörelser i spel och används på ett mycket effektivt sätt i London Heist. Här kan du öppna lådor, plocka upp ficklampor eller för den delen skjuta och ladda en pistol med riktiga handrörelser. Ett tillvägagångssätt som verkligen utklassar en traditionell handkontroll i ren spelkänsla och inlevelse. Tekniken och precisionen är dock fortfarande långt ifrån optimal men att Sony här har ett försprång på exempelvis Oculus VR med sina nyligen tillkännagivna Oculus Touch-kontroller råder det inget tvivel om.

Att kombinera Playstation Move-kontrollerna med Playstation Camera som låter dig ducka bakom lådor och luta dig runt hörn med riktigt fysiska rörelser ger en häftig spelinlevelse som bara störs av kablarna från glasögonen och de separata hörlurarna.

Sony har fortfarande inte spikat ett lanseringsdatum och pris för Project Morpheus och det står klart att företaget också har en hel del att finslipa – likt alla VR-lösningar vi hittills testat. Positivt är att spelkonsolen Playstation 4 verkar vara förvånansvärt kapabel att leverera en trevlig spelupplevelse även i en virtuell verklighet.

Läs mer om IFA:

Lägsta pris på Prisjakt.nu

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Morkul Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Det som är synd att det ens finns en tanke på att släppa VR till konsoller .
Det är bara att hoppas att det inte smittar av sig så vi får dålig grafik ,spel anpassade för klena hårdvaror osv (precis som drabbat den övriga spelvärlden med konsoller ,telefoner & fjantiga plattor)
Fast ska bli intressant & få se när det börjar dyka upp nästa år.

Morkul
Medlem
Morkul

Det är till just till konsoler RV kan passa som bäst. Till PC kommer vi ha problem med olika RV system som inte kommer att vara kompatibla med varandra, några sådana problem kommer konsolerna aldrig lida av och kan därför utveckla så väl hårdvara som mjukvara i en snabbare takt än PC. Detta tills något system fått monopol på PC marknaden men det lär nog dröja många år.

Medlem
Arne Berg

VR till konsoller blir bara begränsande om det satsas på det så blir det sämmre kvalitet vilket skulle göra att det floppade.
När dagens grafikkort är en begränsande faktor för VR (dom snabbaste grafikorten) på en pc så tror jag inte att det kommer bli särskilt imponerande på konsollerna det är i jämförelse klena grafikkort i dom. Sen ska man inte nämna skämtet med mobiler.
Men nästa år så får vi se.