Det är dag 0 på IDF2012 (Intel Developer Forum) i San Francisco, NHW.se är på plats och lyssnar på startskottet av eventet. Brian David Johnson inleder med att prata om framtidens teknik. Han pratar om framtiden, dåtiden och om att vi nu har nått en punkt där vi inte längre behöver krympa tekniken.

Science fiction och Steampunk

Brian David Johnsson tituleras Futurist and Director, Intel Labs och han arbetar mycket med att se hur vi kommer använda tekniken i framtiden och relationen mellan teknik och människor. Brian menar att vi inte väntar på framtiden, vi skapar den för att det behövs dialog. Intel arbetar med forskare, psykologer och inte minst Science Fiction-författare för att hitta nya sätt att använda tekniken i framtiden.

Brian argumenterar för att Science Fiction är ett viktigt verktyg för att skåda in i framtiden. Något han slår ett slag för i sin bok ”Science Fiction Prototyping” som mynnar i att Science fiction är en lekplats för fantasin och ett redskap för att designa framtiden. Man vill återuppfinna kreativiteten kring datorer, från tiden då datorer var spännande och helt nytt.

IMG_2332
Historiskt har man arbetat med att krympa maskiner, göra dem kraftfullare för att kunna användas inom olika områden. Intel menar att när man når 2020 är storleken på kretsar nära noll.

Man gör paralleller med subkulturen Steampunk som i korta drag går ut på att man uttrycker sig med kläder och utrustning från förr i tiden, ofta från 1800 och 1900-talets industriella utveckling. Kulturen har många grenar och varianter men till skillnad från exempelvis Star Trek fans så försöker man inte återskapa orginalet, man försöker skapa ett alternativt egendefinerat förflutet. Det är en lek med det förflutna där man skapar sig en identitet, ett slags rollspel med ett visst mått av verklighetstillflykt där kläder och utrustning gärna har en egen historia.

Brian försöker återkoppla till Steampunks förkärlek för utrustning, som man själv gör eller förändrar när man pratar om vad Intel själva vill skapa för framtiden. Om det här greppet för att inspirera till bra ideer och diskussioner på IDF ger ett bra utslag återstår att se. Men om man som oss inte är invigd i den här världen, väljer vi nog att hellre titta på de verkliga ideerna man utvecklat och arbetat med på Intel Labs.

IMG_2331

Nya användningsområden

När man diskuterar nya användningsområden tar man ett exempel för att beskriva att tekniken kommer att finnas precis överallt i vår vardag. Man tänker sig att ny teknik kommer att finnas i våra kläder, i butikshyllan i mataffären, som AR (Augmented Reality) i LED-reklamskyltar och så gott som överallt. Här är några exempel:

Interaktiva shoppinghyllor

På hyllkanten i mataffären får man information om jämförelspriser, tillfälliga erbjudanden och kanske någon konsumentvägledning i form av nyckelhål eller svanar. Intel har arbetat på ett koncept som man förvisso själva säger inte kommer finnas på marknaden på länge, men som förmodligen speglar hur det skulle kunna se ut i framtiden i mataffären.

IMG_2340 IMG_2341

Interaktiv shopping, som hämtar info från molnet om produkten.

Vid varje produkt sitter en pekskärm och en kamera. Pekskärmen visar vad tidigare kunder tyckte om produkten och man kan scrolla och ta fram andra alternativ till produkten. Produkten prissätts via molnet och skulle kunna visa om det är ett extrapris eller egentligen vilken information som helst. Kameran kan se om hyllan behöver fyllas på och rapporterar i så fall. Systemet som demonstreras är Android-baserat och drivs av Gingerbread.

Augmented Reality och inomhusnavigering med LED:s

Man har tagit fram ett system som med hjälp av LED:s i reklamskyltar kommunicerar med smartphones, vilket gör att man kan få en AR-effekt där man tittar i mobilen på en reklamskylt på stan och får upp olika reklambudskap. Drar man idén ett steg till och använder Googles glasögon med kamera och skärm i glasögonen, skulle man i princip kunna se en helt alternativ verklighet med hjälp av LED-tekniken som hela tiden skapar bilder och budskap som man inte ser med blotta ögat när kan går runt på stan. Tekniken är inte helt purfärsk och det är ekosystemet bakom som ska till och volymer ska öka innan det kan bli verklighet. Intel uppskattar att det kan ta mellan fem och tio år innan vi ser tekniken på marknaden, då är den förmodligen långt mer sofistikerad än det man visat upp idag.

Aktiva ytor i hemmet

Ett annat exempel man använder vanliga bruksföremål som yta som man projicerar bilder på. Med hjälp av en kamera och rätt mjukvara, fungerar bilden som en pekskärm trots att det är en vanlig yta. Man visar upp en skål med bilder i där man kan blanda runt med bilderna i skålen med handen och dra upp en bild man hittar till sin TV, för att visa upp den.

Demonstrationerna syftar till att inspirera och visa att fantasin är det enda som sätter gränsen för vad vi kan åstadkomma med dagens och morgondagens teknik. Brian citerar Justin Rattner som är Chief Technology Officer på Intel, för att slå huvudet på spiken:

“Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations.”  – Fantasin är det enda som sätter gränser.

Det är spännande att tänka sig hur man använder ny teknik i framtiden. Känslan vi får av första presentationen och paneldiskussionen är att vi är en del av att bygga framtiden. Det finns oändliga möjligheter att utnyttja tekniken. På IDF bjuder Intel in för att diskutera framtiden. Under IDF-veckan kommer vi att försöka bevaka så mycket vi kan. Det kommer att handla om Haswell, Intels senaste processorarkitektur, Ultrabooks, SSD-enheter och en hel del annat – som inte för allt för länge sedan kändes som Science fiction.


1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
S0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Man tar fram nya najsa teknologier men när det väl hittar ut på marknaden så brukar det ändå appliceras på ett kommerciellt sätt som ska vara kompatibelt med en hjärndöd dockhus kultur. Som exempel kan man ta konceptet i matbutiken.Där finns egentligen potential att ge extrem in-depth information om produkterna i fråga.Mobilen skulle kunna hålla reda på inköp av nyttiga/onyttiga produkter, och ge feedback om vilka näringsämnen (olika vitaminer/mineraler/fibrer) man försummat för att sedan visa stats o ge feedback på exakt vilken grad av försummning det råder om, och vilka följdsjukdommar man kan få för att man exempelvis inte fått… Läs hela »