Hur pass detaljerad grafiknivå kan man nå i motorn Unreal Engine 4 när hårdvaran inte är något hinder och all fokus läggs på detaljrikedomen?

I en Youtube-video med namnet ”Exploring the limits of real time rendering” tar den svenska mannen Rens realtidsrendering till det absolut yttersta.

Vi har tidigare skrivit om Rens förmåga att skapa virtuella miljöer som är på pass detaljerade att det är extremt svårt att skilja på verkligheten och Rens konst. Rens är nu tillbaka med en ny video vars syfte är att göra en så pass detaljerad miljö som möjligt i Unreal Engine 4.

Rens har tidigare arbetat som 3D-artist hos Epic, Sony och Dice, några av de spel som han har i sin arbetsportfölj är Battlefield 3, Battlefield 4 och Paragon.

Rens häpnadsväckande dedikation till sitt arbete syns verkligen i slutresultatet. Varje löv som syns i videon ska ha fotograferats ungefär 10 gånger under olika ljusförhållanden. Utifrån dessa bilder har han sedan själv skapat texturerna och modellerna.

Den hårdvara som använts för att skapa denna häpnadsväckande konst består utav:

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti i SLI
  • Intel Core-i7 5960X
  • Asus X99-E WS
  • 64 GB Corsair DDR4, 2 400 MHz.

Dock har vi inga exakta uppgifter på antalet bildrutor i sekunden som Rens lyckades uppnå, trots sin imponerande rigg.

Rens hemsida så kan ni läsa mer om hans arbete och även se mer av hans imponerande projekt.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

3
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
PatrikLaughed Forseeer Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Olle P

Angående bildfrekvensen borde det ju vara ganska uppenbart om filmen hackar och/eller fryser.
Om den inte gör det så är prestandan”tillräcklig”.

Laughed Forseeer
Gäst
Laughed Forseeer

Jag kan ana en viss problematik i framtiden, om 5-10-15-20 år kanske, då kommer dataspel va så pass realistiska när vi springer runt och skjuter folk med VR-headset… Om man tar på sig ett par VR glasögon om några år och det ser lika realistiskt ut då som det gör utan glasögonen på.. då tror jag att folk kommer bli knäppa och väldigt avtrubbade tillslut. Utvecklingen på action-datorspel nu ser ut så att den blir bara mer och mer blodig och mer och mer våldsam. Dessutom så visas det mer och mer detaljerat hur man ska utföra vissa våldsgärningar, som… Läs hela »

Patrik
Gäst
Patrik

Exakt samma sak sades om action film, men det verkar ju ha gått bra.