Tillsammans med dagens grafikkortslansering passar Nvidia även på att lansera en ny drivrutin som kommer med nya funktioner som ReShade-stöd samt förbättrad Image Sharpening och Nvidia Ultra-Low Latency.

Nvidia bjuder på en hel del nyheter denna dag. Två nya grafikkort i form av Geforce GTX 1660 Super och GTX 1650 Super har lanserats, dessa får sällskap av en ny drivrutin som lägger till det inbyggda stödet för ReShade som tidigare ryktades vara på väg.

GTX 1660 Super & GTX 1650 Super

Geforce GTX 1660 Super lämnar GDDR5-videominne bakom sig och kommer nu utrustad med GDDR6-minne med en minnesfrekvens på 14 000 megahertz (MHz). Detta resulterar i en total minnesbandbredd på 336 GB/s. Utöver detta och en mindre ökning i TDP-värdet från 120 watt (W) till 125 W är det inga ändringar jämfört med originalmodellen utan Super-suffixet. GTX 1660 Super lanserades skarpt idag och bör hitta sin väg ut till återförsäljare inom kort och riktpriset börjar på cirka 2 800 svenska kronor.

Geforce GTX 1650 Super kommer däremot med mer påtagliga förändringar jämfört med originalmodellen. Här har grafikprocessorn bytts ut från TU117 till TU116 som erbjuder 1,9 miljarder fler transistorer, 1 280 CUDA-kärnor istället för 896 stycken och 80 texturenheter istället för 56. Tillsammans med detta har även videominnet bytts ut från GDDR5 med en frekvens på 8 000 MHz till GDDR6 vid 14 000 MHz för 192 GB/s minnesbandbredd. Även här ser vi TDP-värdet ökas, denna gång från 75 W till 100 W. GTX 1650 Super kommer att lanseras skarpt under november månad, riktpris ännu ej tillkännagivet.

Geforce 441.08 med ReShade och förbättrade funktioner

Nvidia släppte även lös en ny drivrutin som bjuder på en rad nyheter. Bland annat kommer denna drivrutin med de inbyggda ReShade-filter som tidigare ryktats vara på väg. Användare kommer att kunna använda dessa filter med Ansel eller Freestyle och enligt Nvidia finns det redan nu stöd för hundratals olika filter.

I tävlingsinriktade spel ska det inte vara möjligt att nyttja användarskapade filter, däremot kommer officiella ReShade-filter att vara tillgängliga i även sådana speltitlar.

Geforce 441.08 kommer även med en uppdatering till Nvidia Ultra-Low Latency (NULL), en funktion som ska minska input lag. Denna går nu att använda tillsammans med företagets G-Sync teknik vilket hävdas resultera i att G-Sync bidrar med i princip ingen extra input lag alls.

Nvidia passar också på att uppdatera funktionen Image Sharpening och denna kommer nu med stöd för gränssnittet DirectX 11 vilket innebär att den kan användas med DirectX 9, DirectX 11 och DirectX 12. Stöd för gränssnitten OpenGL och Vulkan planeras att läggas till vid ett senare tillfälle.

Drivrutinen Geforce 441.08 finns att ladda ned via Nvidias mjukvara Geforce Exprerience eller via Nvidias hemsida.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid