Cirka en månad efter att Nvidia bekräftade att DXR-egenskaper kunde möjliggöras på GTX 10-grafikkort kommer nu drivrutinen 425.31 som lägger till just raytracing på utvalda grafikkort trots avsaknad av RT-kärnor.

I mars månad under Nvidias evenemang vid GTC19 talade företagets VD Jen-Hsung Huang om hur raytracing som tidigare varit exklusivt för RTX-grafikkort kunde göras tillgängligt på enheter ur andra produktserier.

Nvidia menar att grafikkort som inte är en del av RTX-serien mycket väl skulle stödja raytracing, dock med ett lägre antal ljusstrålar samt endast de mer grundläggande visuella effekterna. Detta då det helt enkelt inte finns samma slags kraft som hos RTX-grafikkort vilka har justerats och optimerats för detta på hårdvarunivå.

Nu har drivrutinen 425.31 lanserats, denna drivrutin är den som öppnar upp gränssnittet DirectX Raytracing (DXR) hos grafikkortsmodeller utan RT-kärnor. Bland de grafikkortsmodeller som nu kan leka runt med raytracing finns bland annat nylanserade GTX 1660 och 1660 Ti. Även äldre grafikkort baserade på arkitekturen Pascal kan nu nyttja DXR-egenskaper.

Som ovanstående bild visar är det Pascal-baserade grafikkort ur GTX 10-serien från Geforce GTX 1060 6GB upp till Titan XP och Titan V som kan nyttja DXR. Även bärbara datorer utrustade med någon av de listade grafikkortsmodellerna eller dess Max-Q versioner kommer att få tillgång till raytracing.

Däremot kommer de grafikkort som nu har stöd för raytracing inte att kunna nyttja Nvidias nya kantutjämningsteknik Deep Learning Super-Sampling (DLSS). Detta då grafikkorten inte utrustats med Tensor-kärnor som är ett krav för denna teknik.

Raytracing är en teknik som kräver väldigt mycket av CUDA-kärnorna inuti Nvidias grafikprocessorer. Enligt de prestandasiffror företaget själva publicerat ska GTX 1660 generellt sett prestera bättre än sitt äldre syskon GTX 1080 trots att det rör sig om två olika prestandaklasser. Detta då de CUDA-kärnor som den förstnämnda grafikkortsmodellen utrustats med ska vara bättre lämpade för belastningar av denna typ. Även om antalet bildrutor per sekund tar en rejäl smäll för samtliga grafikkort när raytracing används.

Användare som vill lägga vantarna på drivrutin 425.31 och kanske även testa sitt eget GTX 10-grafikkorts prestanda med de funktioner som nu låsts upp (förutsatt att grafikkort är kompatibelt) kan ladda hem drivrutinen från Nvidias hemsida eller via mjukvaran Geforce Experience.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid