Small preview image

Vi kunde nyligen rapportera om att AMD har flera DirectX 11 kompatibla grafikkort under utveckling och att RV870 med flera kan komma att dyka upp på marknaden redan efter sommaren. NVIDIA är som bekant lite efter i sina DX11 planer, men när vi nu fått tag på lite mer information om deras kommande GT300 krets börjar vi förstå varför NVIDIA behöver lite mer tid på sig. NVIDIAs nya generations grafikkrets har flera stora skillnader mot dagens GPU:er. GT300 kommer bland annat utrustas med dubbelt så många shader processorer, 512 stycken, jämfört med nuvarande GT200.


NVIDIA åstadkommer detta genom att använda sig av 16 grupper av 32 shader
processorer, GT200 har 24 shader processorer i varje renderingsgrupp fördelat
över 10 grupper.


Men det kanske mest intressanta är hur dessa shaders arbetar. NVIDIA kommer
att lansera marknadens första MIMD-baserade GPU (Multiple Instruction stream,
Multiple Data stream). Resultatet blir en GPU med ruskig parallell arbetskraft
då tekniken gör det möjligt för shader processorerna att individuellt
arbeta med olika instruktioner i olika data. En teknik som bland annat
passar ypperligt för GPGPU-marknaden där NVIDIA redan är starka med sitt CUDA
koncept.


Ser vi bara till antalet shader processorer har GT300 dubbelt så hög
arbetskraft som GT200, om man kan hålla kretsen vid samma klockfrekvenser.
Men i parallella applikationer kan det teoretiskt sätt handla om
prestandaökningar på 6-15 gånger mot dagens GT200 kretsar.


Dessa uppgifter ska givetvis tas med en nypa salt, men om det ligger någon
sanning i detta kan det vara en bra förklaring till varför NVIDIA avvaktar med
sin första DX11 kapabla grafikkrets. Återigen verkar NVIDIA satsa på råkraft i
sin grafikkretsutveckling och frågan är hur väl det slår ut denna gång.


Källa: BSN

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid