Cryengine V har presenterats som Cryteks nästa generations grafikmotor redo för framtidens speltitlar med stöd för Directx 12 och VR. Nu visar Cryteks grafiker hur man med väldigt enkla medel kan skapa imponerande grafik i den nya motorn.

Cryengine V kommer inte bara med stöd för Directx 12 och virtuell verklighet, grafikmotorn är även fullsmockad med färdiga tillgångar för grafiker och artister att använda sig av. Istället för att bygga hela scener och effekter från grunden kan artister använda färdiga effekter och komponera scener på ett betydligt mer tidseffektivt sätt.

Nu passar Cryteks egna grafiker på att visa hur man med så lite som 30 minuters arbeta kan skapa scener med riktigt verklighetstrogna ljuseffekter och allt med grafikmotorns egna integrerade verktyg och tillgångar.

Damian Stempniewski som är ljussättningsgrafiker på Crytek har publicerat två exempelscener där han testat den nya Cryengine-motorns SVOGI-ljuseffekter (Sparse Voxel Octree Global Illumination). Resultatet är en imponerande ljussatt skogsscen som ska drivas i runt 50-60 fps med en Alienware 15 R2 gaminglaptop.

Samtidigt har Crytek-kollegan Finn Meinert Matthiesen visat upp två andra skogsscener där han enligt egen utsago lekt i 30 minuter med nya ljus- och dimmeffekter och resultatet är imponerande.

Cryengine V finns redan nu tillgänglig för spelutvecklare och grafiker och verkar kunna bli en tuff konkurrent till omskrivna Unreal Engine. Lägsta pris på Prisjakt.nu

2
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Anton KarmehedJimmy Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Jimmy
Gäst
Jimmy

Jäklar vad snyggt!