Small preview image

Linux har hela tiden förlitat sig på ”externa” drivrutiner för att rendera grafik som är mer avancerad än en konsol. Detta har ett antal uppenbara nackdelar och med tanke på det dåliga rykte som Linux har gällande grafikkort överlag är det knappast en dålig idé att man börjar arbeta mot att integrera detta i kerneln. I ett brev har Jesse Barnes sammanfattat det arbete som man lagt ner hittills, tillsammans med gruppen som arbetar med framebuffern, på att förbättra detta och vad de mest uppenbara fördelarna är. Ett intressant, om än väntat, initiativ som borde innebära att Linux skulle kunna bli klart mer attraktivt. En implementering av grafiken rakt in i kerneln skulle innebära att man kan nyttja kernelns debug-funktioner och få ett bättre stöd direkt.



Detta kombinerat med ATIs löfte om open source-drivrutiner vänder på ganska mycket. Även om de fönsterhanterare som finns idag erbjuder en hel del ögongodis, skulle detta kunna resultera i ännu ett lyft och bättre stöd från grunden.


Det kan inte förnekas att mycket fokus ligger på flashiga effekter och liknande saker just nu. Windows Vistas Aero och OS X 10.5 ”Leopard” handlar väldigt mycket snygga renderingar, även om de givetvis erbjuder mycket annat i form av smarta lösningar så hamnar ofta det i skymundan. Linux har hela tiden haft tillgång till liknande effekter (ex. Beryl), men detta skulle göra det mycket enklare att utveckla dessa ännu mer.


Själva debug-funktionen skulle samtidigt göra det möjligt att arbeta sig runt alla problem med låst hårdvara som tyvärr allt för ofta händer när trasiga drivrutiner misslyckas med något, eller när man försöker väcka sovande hårdvara, i detta fallet ett grafikkort.


”Currently, the kernel relies on an external program to restore the graphics state when a VT switch occurs. This doesn’t always work, with similar results to the suspend/resume case: an apparently hung or unusable machine. Of course, the kernel can’t unconditionally preempt the graphics device to set a new mode, but having modesetting in the kernel will give it a much better chance of coordinating with the DRM command dispatch code to find a good time to set a new mode.” – Jesse Barnes om VT-switchar


Man är dock långt ifrån klara, men vi väntar spänt på resultatet som vi nog får se som ett steg i rätt riktning om man ska tävla mot Vista och OS X.


 :: Läs hela mailet

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid