AMD meddelade tidigare i veckan att grafikgurun Raja Koduri återvänder till företaget för utveckling av nya grafikprocessorer . I en intervju med Nordichardware berättar Koduri att just utvecklingen på den integrerade grafikmarknaden är det något av det AMD bör vara mest stolta över.

När AMD köpte upp ATI arbetade Raja Koduri hos grafikkortstillverkaren och valde att följa med när företagen sammanfogades. Att ena AMD och ATI till ett företag med en gemensam vision var inte det lättaste och projektet med att förvandla samarbetet till verkliga produkter tog längre tid än man hade hoppats. Men med sin satsning på Fusion-familjen och att baka in CPU-kärnor och GPU på samma kisel menar Koduri att AMD varit ledande på processormarknaden vad gäller integrerad grafik. Något som är svårt att argumentera emot åtminstone om vi ser rent prestandamässigt.

Talar vi om prestandan i integrerade grafikkretsar är det uppenbart att det finns begränsningar men Koduri ger en målande beskrivning av hur prestandan i integrerade grafikkretsar förändrats de senaste åren.

– When we eventually got it out [Fusion] we also helped move the rest of the industry forward. The graphics performance at entry level in the integrated space has moved forward by leaps and bounds. It doesnt suck anymore, säger Raja Koduri till Nordichardware.

Stort GPU-fokus på processormarknaden

AMD dedikerar idag runt 40 procent av sina APU-processorer för bara grafikdelen och man har sedan introduktionen av Fusion-arkitekturen med Llano varit ledande på x86-marknaden vad gäller integrerad grafikprestanda.

Största konkurrenten Intel har samtidigt gjort stora framsteg vad gäller sina integrerade grafiklösningar men har än så länge inte kunnat täppa igen avståndet till AMD, som istället fått se sig slagen i CPU-beräkningskraft de senaste processorgenerationerna.

Hur framtiden ser ut med Intel Haswell runt hörnet och AMD:s egna Kaveri APU som väntas lanseras senare i år. Två arkitekturer som väntas fortsätta utvecklingen av integrerad grafik.  Bland annat med nya tekniker för maximerad minnesbandbredd till CPU och GPU, något som idag ofta är en flaskhals.


Relaterade artiklar:

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Anton KarmehedOldvikingschoolJohan Larsson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Johan Larsson
Gäst
Johan Larsson

Intervju? Var då någonstans?

Robin Larsson
Medlem
Robin Larsson

Har ni intervjun inspelad? Detta känns väldigt snålt på frågor och svar.