Google har nu officiellt avtäckt sin kommande tjänst kallad Stadia menad att låta användare streama speltitlar direkt till sin telefon, surfplatta eller dator vart som helst, även på resande fot.

Google har nu avslutat sin presentation under GDC19 och fokus låg på företagets tjänst för spelstreaming som länge varit på väg. Tjänsten har nu fått det officiella namnet ”Stadia” och har utvecklats i samband med partners som bland annat AMD, Unity och id Software.

Tjänsten som fötts ut Googles ”Project Stream” visades upp i en demo med speltiteln Assassin’s Creed: Odyssey som var den titel tidigare beta-testare fått prova på via plattformen.

Tjänsten kommer även att vara integrerad med samarbetande Youtube-kanaler där en reklamfilm för ett spel kan visas och om reklamen klickas på kan spelet starta direkt.

Specialdesignad hårdvara och 4K-upplösning

Google nämner hur företaget kommer att ha omkring 7 500 streamingnoder runtom i världen för att försöka motarbeta lagg så gott det går. Dessa noder kommer i form av datacenter med hårdvara specifikt utvecklad för Googles nya plattform. Här hittas till exempel grafikkretsar från AMD med en beräkningskraft på 10,7 TFLOPS. Google har inte avslöjat vilken tillverkare som utvecklat Stadias processorer, det har dock bekräftats att enheterna har ”många processorkärnor” och Hyperthreading tillsammans med en klockfrekvens på 2,7 GHz och totalt 9,5 megabyte L2 + L3 cache. Noderna kommer även att vara utrustade med 16 gigabyte internminne.

Denna hårdvara ser till att varje nod är markant kraftfullare än de spelkonsoler som idag finns tillgängliga på marknaden. Något som kan komma väl till hands då Google vid lanseringen av Stadia tar ett steg vidare från de testsessioner som hållits där spelen streamats i 1 080p-upplösning vid 60 bildrutor per sekund. Google siktar på att erbjuda plattformens speltitlar i 4K-upplösning vid 60 bildrutor per sekund med stöd för High Dynamic Range (HDR) och surroundljud till en början och i framtiden även 8K-upplösning.

En uppsjö av kompatibla styrdon

Stadia kommer som tidigare nämnt att vara kompatibelt med datorer, smartphones, surfplattor och även smarta TV-apparater. Även ”dumma” TV-apparater kan nyttja tjänsten med hjälp av dedikerade hårdvarulösningar som Googles Chromecast.

I dagsläget är den enda begränsningen för Stadia webbläsarstödet. Inte helt förvånansvärt är det endast Googles egen webbläsare Chrome som kommer att ha officiellt stöd för tjänsten. Däremot påpekade företaget under sin presentation att kompatibilitet med andra webbläsare är något man aktivt arbetar med.

Stadia kommer att fungera tillsammans med de flesta handkontroller på marknaden och även datormöss och tangentbord. Google kommer även att lansera en egen handkontroll specifikt dedikerad till Stadia. Denna handkontroll kommer att komma i tre olika färgutföranden och paras med värdenheten via Wi-Fi. Handkontrollen har även en dedikerad knapp för att spela in spelsessioner och ladda upp dessa till Youtube. Även en knapp för att aktivera röstassistenten Google Assistant kommer att finnas på handkontrollen.

Stadia-partners och lansering

Google listade även ett stort antal samarbetspartners för plattformen. Bland annat kommer spel som Doom Eternal att lanseras med stöd för Stadia från dag ett. Spel utvecklade i spelmotorer som Unity, Unreal och CryEngine kommer även att vara kompatibla med tjänsten.

Google lovade att Stadia kommer lanseras under 2019 i USA, Kanada, Storbritannien och Europa. Däremot uppgavs inga specifika lanseringsdatum eller vad priset för prenumerationer kommer att ligga på. Google kommer även att hålla ännu en presentation fokuserad på tjänsten ”under sommaren”, exakt när detta blir återstår dock att se.

Bildkälla: Techpowerup

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Nils K Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Nils K
Gäst
Nils K

Största problemet är ju latens! Speciellt i stora länder med underutvecklade internetförbindelser där ADSL fortfarande är stort.