Den mycket efterfrågade funktionen att kunna blockera reklamer online utan extra tillägg i Googles webbläsare Chrome har nu fått ett skarpt datum för dess implementering.

Google har tidigare avslöjat att man jobbar på en funktion för webbläsaren Chrome som blockerar vissa typer av onlinereklam utan behov av extra tillägg. Denna funktion kommer snart att implementeras, uppdateringen som innehåller reklamblockeraren sägs släppas den 15 februari 2018.

Det är inte exakt all form av reklam som kommer att blockeras, utan den reklam som kommer att försvinna är den som anses vara påträngande och som förstör användarupplevelsen.

Om en hemsida har till exempel 99 procent ”bra” reklam och blott en procent reklam som möter kriterierna för att blockeras så kommer all reklam på hemsidan att blockeras för Chrome-användare.

Denna funktion har tagit god tid på sig att implementeras. Google hävdar att man jobbat tillsammans med reklampublicister och ägare av hemsidor för att förvarna om funktionen och kunna ge dessa en chans att ändra sin reklam för att den inte ska blockeras.

Google hoppas även att användare ska välja Chromes inbyggda reklamblockerare framför tredjepartsalternativ. Då de flesta tilläggen från tredjepartsutvecklare ofta är mycket mer strikta än vad Googles funktion kommer att vara så skadar dessa en av Googles inkomstkällor – att sälja reklamplatser.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Annons

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid