Både Xbox One och Playstation 4 är nu ute i det vilda, även om vi ännu inte fått se konsolerna i Sverige. Chipworks har nu plockat isär systemprocessorerna hos Xbox One efter lanseringen i USA och tagit en titt på grafikprocessorn, som har många likheter med HD 7790 och dess 12 aktiva beräkningsenheter.

Enligt Microsoft ställdes företaget inför två valmöjligheter när de skulle välja systemprocessor till sin nya spelkonsol i samarbete med AMD. Antingen kunde de välja en krets med 12 beräkningsenheter som kan köras i 853 megahertz eller en med 14 aktiva beräkningsenheter som kan köras i 800 megahertz. Valet föll på det första alternativet, förmodligen dels av tillverkningstekniska skäl, och dels för att den högre klockfrekvensen ger högre skalad prestanda för andra delar av kretsen.

Chipworks har tagit tag i att faktiskt plocka isär processorn i Xbox One för att se hur det faktiskt ser ut innanför värmespridaren. Väl under mikroskopet ser vi mycket riktigt 14 beräkningsenheter, varav två deaktiverade, för totalt 768 streamprocessorer aktiva. Det är jämförbart med AMDs diskreta grafikkort HD 7790. Här kan vi även se den extra eSRAM som är tänkt att ge konsolen en ytterligare knuff i prestanda.

diecomparison

Vi kan även jämföra kretsen med den hos konkurrenten Playstation 4, som saknar den extra mängden SRAM men istället använder sig av 20 beräkningsenheter varav 2 deaktiverade, för totalt 18 stycken och 1 152 streamprocessorer. Båda modellerna använder sig av 28 nanometers tillverkningsteknik, som kan tänkas krympas ner till 20 nanometer eller 14 alternativt 16 nanometer längre fram för effektivisering.

Xbox One lanseras i Sverige någon gång under första kvartalet 2014, och den som vill lägga vantarna på konkurrenten Playstation 4 kan göra det vid den svenska lanseringen nu på fredag.

Källa: Chipworks via Anandtech


Relaterade nyheter

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid