Microsoft och Sony har nu officiellt lanserat sin nästa generations spelkonsoler. Xbox One och Playstation 4 har i grunden många likheter men skiljer sig även på flera punkter. Vi grävde djupare för att se hur de två spelkonsolerna står sig mot varandra i rena siffror och specifikationer.

Processor och grafikkortstillverkaren AMD är som väntat den stora vinnaren i spelkonsolskriget. Både Xbox One och Playstation 4 bygger på samma grundplattform utvecklad av AMD men trots att man använder sig av samma CPU-arkitektur och i grunden även samma GPU-arkitektur finns det tydliga skillnader i det slutgiltiga utförandet.

Vi har samlat specifikationer och information kring de två nya spelkonsolerna och presenterar dessa i jämförelse med förra generationens spelkonsol från Microsoft, Xbox 360. Där den uppenbara skillnaden är att både Microsoft och Sony nu går från dedikerade processorarkitekturer till den klassiska PC-arkitekturen x86.

  Xbox One Playstation 4 Xbox 360
CPU 8 kärnor, 1,6 GHz, 4 MB L2-cache
AMD x86-64 ”Jaguar”
8 kärnor, 1,6 GHz, 4 MB L2-cache
AMD x86-64 ”Jaguar”
3 kärnor, 3,2 GHz, 1MB L2-cache, IBM Power-PC Xenon
GPU AMD Radeon HD, GCN 12 CUs, DX11.1, 32MB eSRAM AMD Radeon HD, GCN
18 CUs, DX11.1
ATI Xenos, 3 CUs, 10MB eDRAM
Beräkningskraft 1,2-1,9 Tflops* 1,84 Tflops 240 Gflops
Teknik 28nm 28nm 45nm (90nm Gen1)
Transistorer 5 miljarder ? 500 miljoner
Internminne 8 GB DDR3 8 GB GDDR5 512 MB DDR3
Bandbredd 68 GB/s DDR3-2133
102,4 GB/s eSRAM
176 GB/s GDDR5-5500 22,4 GB/s GDDR3-700
32 GB/s eDRAM
Hårddisk 500 GB Oklart vilken kapacitet 250 GB
Optisk läsare Blu-ray, DVD Blu-ray, DVD DVD (HD-DVD)
Nätverk Gigabit Ethernet
Wifi 802.11n
Wifi Direct
Gigabit Ethernet
Wifi 802.11n
Ethernet
Wifi 802.11n
Bluetooth ? 2.1 Nej
USB
Flera USB 3.0 Flera USB 3.0 Flera USB 2.0
HDMI HDMI 1.4 in/ut, 4K stöd HDMI 1.4 ut HDMI in/ut
Strömförbrukning ~100W Oklart ~90W (~200W Gen1)
Rörelsekontroll Kinect 2.0
1920×1080 upplösning
30 fps
250 000 pixlars IR-sensor
Mikrofon
70° synfält
Latens: 60ms
Playstation 4 Eye
Två kamerasensorer
1280 x 800 upplösning
60 fps
Mikrofon (4-kanaler)
85° synfält
Latens: Oklart
Kinect
640×480 upplösning
30 fps
IR-kamera
57° synfält
Latens: 90ms

*Tidigare rykten har talat om en beräkningskraft på 1,2 Teraflops för grafikdelen i Xbox One, medan Microsoft sagt att konsolen är 8 gånger kraftfullare än sin föregångare. Den exakta beräkningskraften är inte bekräftad av Microsoft.

Varken Microsoft eller Sony har bekräftat alla prestandakomponenter i sina spelkonsoler till hundra procent. Vi vet däremot att processorkretsarna är tillverkade av AMD och använder sig av företagets strömsnåla Jaguar-arkitektur. Med andra ord ersättaren till Bobcat, en arkitektur som mestadels använts i netbooks och strömsnåla allt-i-ett-datorer.

AMD står för APU och GPU

APU-kretsarna får däremot hela åtta kärnor, mot de två vi brukade se i Fusion-baserade Bobcat-processorer och samtidigt lägger både Microsoft och Sony betydligt mera krut i de dedikerade grafikkretsarna. Både Xbox One och Playstation 4 sägs använda AMD:s Graphics Core Next arkitektur men GPU-kretsarna är inte identiska med de som finns på dagens PC-marknad. Sony sägs köra på en lösning med 18 compute enheter och troligtvis 1 152 streamprocessorer för en prestanda på runt 1,84 Teraflops. Microsoft i sin tur sägs enligt rykten satsa på 12 compute enheter och totalt 768 streamprocessorer vilket ska ge en prestanda på runt 1,2 Teraflops. Men samtidigt säger Microsoft att Xbox One är upp till 8 gånger så kraftfull som Xbox 360, vilket skulle peka på en beräkningskraft runt 1,9 Teraflops. Noterbart är också att både Sony och Microsoft bakat in CPU och GPU i en ensam krets samt att Microsoft lyft in 32 megabyte dedikerat SRAM-minne.

xboxonesocXbox One blottar sin AMD-tillverkade systemprocessor (Bildkälla: Wired.com)

Lika mycket minne, men inte samma bandbredd

På tal om minne har konsolerna vardera 8 gigabyte att leka med. Sony slår på stort med GDDR5-minne medan Microsoft väljer att nöja sig med DDR3-minne som bör ge betydligt lägre bandbredd, men samtidigt kan kretsen dra nytta av det integrerade SRAM-minnet i processorkretsen.

Övriga specifikationer talar om blu-ray spelare i båda konsolerna, integrerade hårddiskar där Microsoft avslöjat sin kapacitet på 500 gigabyte. Men samtidigt också bekräftat att den integrerade hårddisken inte är utbytbar. Sony har ännu inte avslöjat några detaljer kring sin hårddiskkapacitet.

Förutom stöd för 802.11n Wifi och HDMI kommer konsolerna med uppdaterade rörelsesensorer. Microsoft presenterar Kinect 2.0 medan Sony satsar på Playstation Eye 4. Microsoft ser ut att på pappret erbjuda den mer högupplösta och precisa tekniken men Sony kan ha ett övertag i synfält med sina dubbla kamerasensorer.

Effektförbrukning och ljudnivå

Microsoft har till flera medier avslöjat att deras nya spelkonsolen Xbox One kommer att dra upp till 100 watt vid tung belastning. Detta kan sättas i relation till den senaste versionen av Xbox 360 och Playstation 3 som i sina ”slim”-utförande drar just runt 90-100 watt som mest. Det kan även sättas i relation till första generationens Xbox 360 som drog det dubbla, runt 200 watt.

Microsoft hävdar att Xbox One ska vara fyra gånger tystare än Xbox 360 och det bör alltså betyda runt 6 dBA lägre ljudnivå, knappast ljudlöst men troligtvis betydligt tystare än din nuvarande spelkonsol.

Sony däremot har ännu inte avslöjat några konkreta uppgifter kring effektförbrukning och ljudnivå. Ganska förståligt med tanke på att vi ännu inte sett den färdiga fysiska designen på konsolen men troligtvis landar i alla fall strömförbrukningen någonstans på samma nivåer som Microsoft med tanke på det snarlika komponentvalet.

Troligtvis lansering i oktober

Vi hoppas få mer klarhet i de två spelkonsolernas specifikationer framöver och givetvis även den kanske intressantaste specifikationen av dem alla, prislappen. Lanseringen av konsolerna väntas ske i slutet på oktober, troligtvis den 29:e tillsammans med lanseringen av Battlefield 4.

Relaterade artiklar:

13
Leave a Reply

avatar
13 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
Andreas GTommygRasmus ZMorkul Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
WIRN

Mycket roligt att AMD får bygga båda APU:erna. Hoppas det ger det klirr i kassan företaget behöver för att kunna konkurrera med Intel och Nvidia

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Anton Karmehed”]Hur mycket detta kan hjälpa dem i kampen med Nvidia återstår att se, men det bör ju knappast vara negativt även om det såklart kostar tid och resurser att även utveckla dedikerade kretsar för spelkonsolerna utöver sina egna.[/quote] De första åren har det historiskt sätt varit en förlust affär att leverera komponenter till en ny generations konsol, tror att det även kommer att bli så denna gång. Om PC försäljningen fortsätter att vara på dagens nivå, eller till och med sjunker ännu mer så kan det bli svårt att ta igen den förlusten. Efter några år när hårdvaran… Läs hela »

haspen
Gäst
haspen

Vad är tanken med det inbyggda SRAM-minnet i XBOX one? det är ju inte speciellt stort vad det verkar.

Kobo
Gäst
Kobo

Varför inte ha med PS3 i jämförelsen?

JHGBaouns
Gäst
JHGBaouns

När fick Xbox 360 HDMI in?
Jag trodde den bara hade en HDMI ut…

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Morkul”][quote name=”Anton Karmehed”]Hur mycket detta kan hjälpa dem i kampen med Nvidia återstår att se, men det bör ju knappast vara negativt även om det såklart kostar tid och resurser att även utveckla dedikerade kretsar för spelkonsolerna utöver sina egna.[/quote] De första åren har det historiskt sätt varit en förlust affär att leverera komponenter till en ny generations konsol, tror att det även kommer att bli så denna gång. Om PC försäljningen fortsätter att vara på dagens nivå, eller till och med sjunker ännu mer så kan det bli svårt att ta igen den förlusten. Efter några… Läs hela »

Rasmus Z
Gäst
Rasmus Z

Det låter läskigt detdär med DDR3-minne och Sram-minne.. Allt som sticker ut från det ”vanliga” kan innebära problem för utvecklare, och i slutändan för oss. ATT dom inte bara kunde gett oss ett lugn, med samma graffe och komponenter i övrigt. Nu vägrar jag köpa under det första halvåret, innan problemen börjat visa sig.

Medlem
Calle2003

Kinect 2.0 lockar, men prestandan och namnet gör Playstation 4 mer intressant.

PS
Det skulle vara bra om ni fick in Playstation 3 i tabellen också.

Tommyg
Gäst
Tommyg

Har inte läst på så mycket men om konsollerna kräver ständig uppkoppling och att man inte kan sälja vidare sina begagnade är ju detta totalt ointressant för många.

Andreas G
Medlem

[quote name=”Tommyg”]Har inte läst på så mycket men om konsollerna kräver ständig uppkoppling och att man inte kan sälja vidare sina begagnade är ju detta totalt ointressant för många.[/quote] Xbox kommer inte kräva konstant uppkoppling, men det kommer bli något i stil med att verifiera sig varje dag, eller liknande. De har inte sagt exakt hur det kommer fungera. Internetuppkoppling är ett krav, konstant uppkoppling är det inte. Jag vet inte om Sony sagt så mycket om sin modell, men risken är att om Microsoft låser in begagnade titlar så kommer samma titlar på PS4 att ha samma problem eftersom… Läs hela »