Spel- och filmbranschen har i många år legat i skottlinjen från politiker och förståsigpåare som anklagat våldsamma TV och datorspel samt filmer som orsaker till ökat våld i samhället. Nu kommer en ny forskningsrapport som inte bara motsäger detta utan snarare visar på det motsatta, att våldsamma spel och filmer kan minska socialt våld.

Forskningsrapporten som presenteras av Christopher Ferguson från Stetson universitetet i Florida bygger på två separata studier, en för filmvåld mellan 1920-2005 samt en separat studie om spelvåld mellan åren 1996-2011. Till skillnad mot många studier inom området där man baserat sina resultat på övervakning av testpersoner som matats med våldsammt material i form av spel och filmer har Ferguson istället gått på den statistiska linjen.

I den första studien jämförde Ferguson antalet självmord med mängden grafisk våld i populära filmer mellan åren 1920-2005. Generellt kunde man inte se några siffror som antydde att självmordsantalen ökade i takt med ökat grafiskt våld i filmer och förutom ett kortare sammanfall i mitten av testperioden visade siffrorna om något motsatsen. Innan 1940 och efter 1990 visade siffrorna att antalet självmord snarare minskat i takt med mer våldsamma filmer släpptes på vita duken.

Våldsamma datorspel verkade minska ungdomsvåldet

Även med spelvåld kunde Ferguson hitta liknande mönster. Genom att använda ålders och innehållssiffror från Entertainment Software Rating Board kunde man få fram siffror på utvecklingen av grafiskt våld i TV- och datorspel. Siffror som mellan åren 1996-2011 ställdes mot federala uppgifter av ungdomsvåld i samhället. Här hittade Ferguson starka korrelationer mellan en ökning i konsumtion av våldsamma datorspel med en sänkning av ungdomsvåld. Med andra ord det motsatta till vad många kritiker hävdar. Samtidigt fastställde man i studien att sambandet troligtvis är en slump och att man inte kan fastställa att ökad konsumtion av våldsamma spel ska minska benägenheten för ungdomsvåld. Siffrorna visar däremot tydligt att man inte har belägg för att hävda det motsatta.

bulletstorm-game

Lägg resurser och energi på ungdomar istället för anklagelser

Diskussionerna och kritiken kring film- och spelvåld blossar upp kontinuerligt och i synnerhet i samband med stora mediala tragedier som skolskjutningar och svårförklarade våldshandlingar bland ungdomar. Just detta ser Christopher Ferguson som ett stort problem och menar att tiden och resurserna istället bör läggas på att söka roten till problemen som snarare hittas i andra förbyggande områden.

”Society has a limited amount of resources and attention to devote to the problem of reducing crime. There is a risk that identifying the wrong problem, such as media violence, may distract society from more pressing concerns such as poverty, education and vocational disparities and mental health. This research may help society focus on issues that really matter and avoid devoting unnecessary resources to the pursuit of moral agendas with little practical value.” säger Ferguson.

Debatten kring ungdomsvål relaterat till TV och spel lär inte försvinna men förhoppningsvis blir den något dämpad efter att vi ser ytterligare rapporter som talar för att det inte finns något generellt samband mellan våld i underhållningsindustrin och det sociala.

Källa: Journal of Communication

Relaterade artiklar

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
realjofa888Kai Leinonen Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Kai Leinonen
Gäst
Kai Leinonen

Ja såhär ligger det till …. Ungdomarna som spelar våldsamma spel får utlopp för sina eventuella inneboende aggressioner i spelet så slipper de få utlopp för de irl !!! Tack för mig / Kai Leinonen

jofa888
Gäst
jofa888

Det är såklart en slump att min son sparkade sin lillebror i magen skrikandes ”kaoabanga” efter ha sett turtles för första gången. Vem betalade denna rapporten eller vem hade att tjäna på denna rapporten?

real
Gäst
real

Jofa888: därför finns det åldersgränser på spel och film.
Nu har jag inte läst rapporten, men ser japan som ett bevis på att det kan vara så, sjukare filmer och spel får man leta efter och de har väldigt lite våldsbrott.