DirectX 12 ligger nu runt hörnet och Microsofts nya grafikgränssnitt som ska få spel och grafikmotorer att kommunicera effektivare med dina datorkomponenter lovar allt från rejäla prestandavinster till ny funktionalitet. Enligt spelutvecklaren Milestone blir skillnaderna betydligt större för PC-användare än för dem som spelar på en Xbox One-konsol.

Att Microsoft kommer dra nytta av optimeringar och förbättringar i DirectX 12 även på sin stationära spelkonsol Xbox One känns ganska väntat. Enligt Milestone, spelutvecklare bakom titlar som Ride och MotoGP-serien, är det däremot PC-spelare som ska vänta sig mest och tydligast fördelar.

 ”It should be noted that the custom DX11 API of Xbox One partly incorporate some future DX12 features already, and they’re mostly performance related. […] So what we expect is a slight benefit for Xbox One, and some major performance boosts on PC hardware, making the overall development pipeline more similar and tighter.” säger Milestones vd Andrea Basilio till GamingBolt

Uttalandet kommer knappast som en överraskning för dem som är insatta i AMD:s utveckling av Mantle och Microsofts uppföljande arbete med DirectX 12. Dessa lågnivå API som låter spelutvecklare komma närmare själva hårdvaran i våra datorer har sedan början jämförts med just programmeringsgränssnitten för spelkonsoler som alltid varit mer optimerade för just en specifik uppsättning hårdvara. Något som i sin tur gjort det möjligt att pressa ut extra prestanda även ur ganska begränsade resurser.

ride3

Med DirectX 12 får även PC-marknaden ett liknande system som i teorin kommer göra det möjligt för alla användare att få mer ut av sin dator när det kommer till prestanda i spel.

Källa: GamingBolt

Relaterade artiklar

Annons

1
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
S0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Ojdå, det där var lite oroväckande.Det är även oroväckande att så vitt jag vet så stödjer inte grafikhårdvaran i XBONE hela DX12’s feature set.Jag minns dock Xbox 360 när den först releasades. Spelade själv då några spel i ”kioskerna” under releaseeventet på Webhallen. Alla spel hackade, och var inte märkvärdigt snyggare än PS2 och första XBOXen. Det tog först några år innan spelen började se riktigt bra ut.Förväntar mej detsamma med XBONE. Speciellt när man börjar optimera nyttjandet av eSRAM’ets brutala fillrate potential för div effekter. Jag tror att det finns otroligt mycket mer prestanda att hämta ur både XBONE… Läs hela »